Original title:
Optimalizace sacího potrubí zážehového motoru
Translated title:
Optimalization of Intake Manifold for SI Engine
Authors:
Vondráček, Václav ; Vančura, Jan (referee) ; Beran, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je navrhnout dva různé typy škrticích prvků v sacím potrubí a porovnat jejich vliv na ztráty dynamiky proudění nasávaného vzduchu. Hlavním účelem je porovnání hmotnostního toku pro plně otevřený škrticí prvek. Zabývá se vytvářením CFD modelu sacího traktu s využitím systému reverzního inženýrství 3D skeneru Atos a prostředí softwaru Pro/Engineer WF 5. V průběhu práce byly získané výsledky CFD analýzy využity pro ověřovací reálnou zkoušku na profukovací stanici.
The main aim of this diploma thesis is to design two different types of air throttles in the intake manifold and compare their influence on a loss of dynamics of the flow of drawn air. The main purpose is to compare the mass flow for wholly opened air throttle. It deals with creating CDF model of intake manifold by using 3D scanner Atos and software Pro/Engineer WF5. During the work, the results of the CFD analysis were used for a real testing.
Keywords:
air throttle; CFD analysis; flow; Intake manifold; Spark - ignition engine; CFD analýza; proudění; Sací potrubí; zážehový motor; škrticí klapka
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/8054