Original title:
Estakáda přes řeku Bečva
Translated title:
Flyover bridge over the Bečva river
Authors:
Pidima, Jan ; Pachl, Radek (referee) ; Panáček, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem dálničního mostu o více polích, který převádí dálnici D1 přes řeku Bečvu poblíž města Přerov. Byly vypracovány dvě varianty, ze kterých byla vybrána varianta dodatečně předpjatého komorového nosníku. Statický model a účinky zatížení byly řešeny v programu Scia Engineer 2016.0. Posudky byly počítány ručně podle Eurokódů. Účinky zatížení větrem, nerovnoměrným sedáním podpor a vodorovné účinky od dopravy byly zanedbány.
The thesis deals with a design of a highway bridge with multiple spans. The bridge is constructed for highway D1 and goes across the river Bečva close to the city Přerov. Two different solutions were carried out from which a solution with subsequently prestressed box girder was chosen. Static model and load actions were modelled in program Scia Engineer 2016.0. Design checks were done manually according to corresponding Eurocodes. Load actions from wind, uneven support settling and horizontal actions from transit were neglecte.
Keywords:
Box girder bridge; construction phase; drawing documentations; prestressed concrete; serviceability limit state; structural analysis; time-dependent analysis; ultimate limit state; fáze výstavby; Komorový most; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; předpjatý beton; statický výpočet; výkresová dokumentace; časově závislá analýza
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64361