Original title:
Rychlý průsečík paprsku se scénou
Translated title:
Fast Ray-Scene Intersection
Authors:
Stříž, Martin ; Zemčík, Pavel (referee) ; Herout, Adam (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Zobrazení scény metodou sledování paprsku patří k používaným zobrazovacím metodám. Ačkoliv se nejedná o fotorealistickou zobrazovací metodu, poskytuje výstup s vysokou kvalitou obrazu. Její nevýhodou je značná výpočetní náročnost, proto se v praxi používají různé optimalizace. Práce se zabývá optimalizací dělením prostoru, konkrétně pomocí BSP a KD stromů a jejich vzájemným srovnáním.
Ray-tracing of 3-D scene is one of the contemporary used rendering methods. Altough it is not a photorealistic method, it produces results with high image quality. Main disadvantage of this method is that it needs a large amount of processing power. That is why various optimalizations must be implemented. This thesis is focused on spatial subdivision optimalizations, namely BSP and KD trees, and their comparsion.
Keywords:
3-D scene; BSP trees; KD trees; law of reflection; law of refraction; optimalization; Phong's lighting model; raytracing; spatial subdivision; 3-D scéna; BSP stromy; dělení prostoru; KD stromy; optimalizace; Phongův osvětlovací model; sledování paprsku; zákon lomu; zákon odrazu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/55490