Original title:
Technická diagnostika závěsu motocyklu
Translated title:
Technical diagnostics of the motorcycle suspension
Authors:
Al-Qubati, Ali Mohammed Ali Hasan ; Růžička, Bronislav (referee) ; Klapka, Milan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[eng][cze]
Testování odpružení vozidel je velmi důležité pro zajištění bezpečné a pohodlné jízdy. Existuje mnoho testerů, přičemž jedním z nich je rezonanční adhezní tester. Jedná se o snadný a neinvazivní přístroj, který se používá k posouzení funkčnosti odpružení auta. EUSAMA je jednou z nejznámějších metodik založená na využití rezonančně adhezního testu. Avšak pro kontrolu technického stavu odpružení motocyklu neexistuje žádný takový jednoduchý nástroj. Tato práce proto zkoumala použitelnost metodiky EUSAMA pro zhodnocení odpružení motocykl. Dále zkoumala upřesnění a stanovení parametrů, které ji nejvíce ovlivňují a zároveň způsoby minimalizace negativních dopadů těchto parametrů na přesnost a spolehlivost výsledků testu. Paralelně byl vytvořen simulační model pro motocykl Aprilia ETX pro analýzu citlivosti, ve kterém byl nastaven rozsah pro nejdůležitější parametry odpružení motocyklu a byl testován jejich vliv na EUSAMA v jejich zadaném rozsahu. Výsledkem simulačního modelu a experimentů bylo pozorováno, že hmotnost jezdce, tuhost pneumatiky a úhel platformu mají velký vliv na EUSAMA, kdy hmotnost jezdce, jeho stabilita během testování, nahuštění pneumatik a úhel plošiny by mohly vést k nesprávnému hodnocení odpružení. Následně byl experimentálně verifikován upravený tester na vybraném vzorku motocyklů. Pro eliminaci negativního vlivu sledovaných parametrů bylo v této práci navrženo několik úprav včetně některých zkušebních podmínek a konstrukčních doplňků, mezi které spadá přidání stabilizačního mechanismu, kontrolu nahuštění pneumatik před testováním a upřesnění polohy jezdce při testování.
Vehicle suspension testing is very important to ensure a safe and comfortable ride. There are many testers, one of which is the resonant adhesion tester. It is an easy and non-invasive device that is used to assess the functionality of cars’ suspensions. EUSAMA is one of the best known methodologies that this tester is based on. However, there is no such simple device for checking the technical condition of a motorcycle suspension. Therefore, this work examined the applicability of the EUSAMA methodology for the evaluation of motorcycle suspension. It also examined the specification and determination of the parameters that most affect the EUSAMA, as well as ways to minimize the negative impacts of these parameters on the accuracy and reliability of test results. In parallel, a simulation model was created for the Aprilia ETX motorcycle for sensitivity analysis, in which the range for the most important parameters of the motorcycle suspension was set, and their effect on EUSAMA was tested within their specified range. As a result of the simulation model and experiments, it was observed that the rider’s weight, tire stiffness, and platform angle have a major impact on EUSAMA, where rider weight, stability during testing, tire inflation, and platform angle could lead to incorrect suspension evaluation. Subsequently, the modified platform and the stabilizing mechanism were experimentally verified on a selected sample of motorcycles. To eliminate the negative impact of the monitored parameters, several modifications were proposed in this work, including some test conditions and design accessories, including the addition of a stabilizing mechanism, checking tire inflation before testing, and specifying the driver's position during testing.
Keywords:
Analýza citlivosti; EUSAMA; Odpružení motocyklu; Rezonanční adhezní tester; EUSAMA; Motorcycle suspension; Resonance adhesion tester; Sensitivity analysis
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/207141