Original title:
Jízdní odpory vozidel
Translated title:
Road Resistances of Vehicles
Authors:
Prachař, Roman ; Dadák, Leo (referee) ; Rochla, Tomáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá rozborem jednotlivých jízdních odporů, které působí na vozidlo. Popisuje významnost těchto odporů a faktory, které ovlivňují jejich velikost. Vymezuje postupy při zjišťování jednotlivých veličin potřebných k určení jízdních odporů. Dále popisuje přenos a velikosti hnací síly potřebné pro překonávání celkového jízdního odporu, způsoby měření silničních dojezdových zkoušek při určování jízdních odporů a vliv jízdních odporů na hospodárnost provozu. Praktická část pojednává o plánu a průběhu realizovaného měření na vybraném vzorku vozidel. Závěrečná část se zabývá hodnocením naměřených údajů z provedeného měření.
his thesis deals with the analysis of particular road resistances that affect the car. It describes their importance and factors that influence their size. This thesis defines steps that determine particular quantities that are necessary to assess road resistances. Describing, it qualifies transfer and sizes of driving force that is needed to overcome total road resistance, measuring methods of road range tests upon appropriation of road resistances and influence of road resistances on economy of traffic. Practical part discusses the plan and course of realized measuring of selected sample of cars. Final part deals with the evaluation of measured values of realized measuring.
Keywords:
aerodynamics; air resistance; coefficient of air resistance; landing run exam; Road resistance; rolling resistance; the economy of vehicle.; aerodynamika; dojezdová zkouška; ekonomika provozu vozidla.; Jízdní odpory; odpor valivý; odpor vzdušný; součinitel vzdušného odporu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/12362