Název:
Školní prospěch romských dětí navštěvující program doučování v SaSM - DDM ČB a jejich povědomí o rizikovém chování
Překlad názvu:
School advantage of Romany children attending tutoring program in SaSM - DDM ČB and their awareness of risk behavior
Autoři:
RŮŽIČKOVÁ, Jana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Školní prospěch romských dětí navštěvující program doučování v SaSM - DDM ČB a jejich povědomí o rizikovém chování reaguje na v současné době diskutované téma nízkého stupně dosaženého vzdělání a kvalifikace romských komunit a zároveň vysokou míru výskytu rizikového chování především u romských dětí a mládeže žijících v sociálně vyloučených lokalitách. V teoretické části se věnuji problematice vzdělávání Romů, včetně mimoškolního vzdělávání a dále specifikům romské rodiny, jakožto primárního socializačního činitele. Následně vymezuji vybrané formy rizikového chování, se kterými se děti nejčastěji setkávají. Cílem bakalářské práce bylo popsat působení programu doučování v SaSM - DDM ČB na školní prospěch romských dětí a jejich povědomí o rizikovém chování. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že program doučování má smysl pouze v dlouhodobém časovém horizontu ve smyslu efektu na školním prospěchu. Trvale ovšem působí na zvyšování sebevědomí respondentů, díky němuž se ve škole při vyučování nebojí hlásit, zároveň si připadají úspěšnější. Středisko se dále zapojuje v oblasti primární prevence rizikového chování. Snahou pracovníků je naučit respondenty aktivně a smysluplně využívat svůj volný čas. SaSM - DDM ČB nabízí alternativu trávení volného času rizikovým způsobem. Přínosem této práce je, vedle výsledků výzkumu a stanovení výzkumných hypotéz, poukázání na důležitost nestátních neziskových organizací, které pomáhají romským dětem v oblasti prevence rizikového chování a mimoškolního vzdělávání.The Bachelor Thesis School results of Romany children attending a tutorial programme in the SaSM - DDM ČB and their awareness of risky behaviour responses to a frequently discussed topic of low education and qualification level in Romany communities and also to the high rate of risk behaviour occurrence particularly among Romany children and young people living in socially excluded locations. In the theoretical part I deal with the issues of education of Romany people including out-of-school education, then the specifics of a Romany family as the primary socializing factor. I specify selected forms of risky behaviour most frequently faced by the children. The Bachelor Thesis was aimed at describing the influence of the tutorial programme provided by the SaSM - DDM ČB on school results of Romany children and on their awareness of risky behaviour. The research results show that the tutorial programme only makes sense with regard to the school results if it is provided on long-term basis. However it has permanent influence on improvement of respondent?s self confidence, thanks to which the children are not afraid of putting their hands up in class and they also feel more successful. The Centre is also involved in the field of primary prevention of risky behaviour. The staff strives for teaching the respondents to use their free time in active and meaningful manners. The SaSM - DDM ČB offers an alternative to spending free time in risky manners. Apart from the research results and setting the research hypotheses this Thesis contributes to pointing out the importance of non-governmental non-profit organizations that help Romany children in the field of risky behaviour prevention and out-of-school education.
Klíčová slova:
doučovací program v SaSM - DDM ČB; rizikové chování; romské dítě; vzdělávání Romů; školní prospěch; academic results; risky behavior; Roma child; Roma education; tutoring program in SaSM - DDM ČB Citace: RŮŽIČKOVÁ, Jana. Školní prospěch romských dětí navštěvující program doučování v SaSM - DDM ČB a jejich povědomí o rizikovém chování. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/21465