Original title:
Navrhování nízkohlučných asfaltových směsí
Translated title:
Design of low-noise asphalt mixtures
Authors:
Řehulka, Martin ; Koudelka, Tomáš (referee) ; Varaus, Michal (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce je zaměřena na nízkohlučné asfaltové směsi obecně, konkrétně pak asfaltový beton pro velmi tenké vrstvy s nízkou hlučností (BBTM 8 NH) a asfaltový koberec mastixový s nízkou hlučností (SMA 8 NH). První polovina práce popisuje základní typy asfaltových směsí se sníženou hlučností, požadavky na vstupní materiály, hlukové emise a jejich metody měření. Druhá část se zabývá návrhem BBTM 8 NH a SMA 8 NH tak, aby měli stejnou mezerovitost. Následně byly zkoušeny jejich parametry. Akustická pohltivost, odolnost proti trvalým deformacím a tuhost. Zkušební metody jsou popsány a vyhodnoceny.
The Master’s thesis is focused on low-noise asphalt mixtures in general, namely asphalt concrete for very thin layers with low noise (BBTM 8 NH) and stone mastic asphalt with low noise (SMA 8 NH). The first half of the thesis describes basic types of asphalt mixtures with low noise, requirements for raw materials (aggregates and asphalt), noise emissions and their measurement methods. The second part deals the design of BBTM 8 NH and SMA 8 NH so that they have the same voids. Subsequently, their parameters were tested. Acoustic absorption, resistence against permanent deformation and stiffness. Test methods are described and evaluated.
Keywords:
acoustic absorption; asphalt mixture; design of low-noise asphalt mixtures; low-noise road surfaces; modified bitumen; noise emissions; resistance against permanent deformation; stiffness; akustická pohltivost; asfaltová směs; hlukové emise; modifikovaný asfalt; navrhování nízkohlučných asfaltových směsí; nízkohlučné povrchy vozovek; odolnost proti trvalé deformaci; tuhost
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/184299