Original title:
Konstrukční návrh závěsu zadního víka osobního automobilu
Translated title:
Rear cover hinge design of car
Authors:
Bílek, Vojtěch ; Prokop, Aleš (referee) ; Řehák, Kamil (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá problematikou zavěšení 5. dveří osobního automobilu. Úvodní část se věnuje možnostem uchycení 5. dveří osobního automobilu. Následně byl vybrán závěs typu HDS, který je dále řešen pomocí výpočtového a experimentálního přístupu. U toho trubkového závěsu typu HDS je snahou využít hliníkové slitiny z důvodu snížení hmotnosti. V prvním kroku byl proveden technický experiment u stávajícího stavu (ocelového) a dále byla provedena deformačně napěťová analýza. Na základě deformačně napěťové analýzy u varianty se samotnou změnou materiálu bez konstrukční změny bylo dosaženo neuspokojivých výsledků. Následně byly navrženy konstrukční změny v podobě navýšení tloušťky stěny trubky v programu Creo a tato varianta byla taktéž podrobena deformačně napěťové analýze pomocí výpočtového modelování. Porovnání výsledků bylo provedeno na základě hodnot elastické deformace a ekvivalentního napětí. V neposlední řadě se práce zabývala vyrobitelností navržené součásti v rámci které, byl proveden technický experiment.
The thesis deals with the issue of suspension of the 5th passenger car door. The introductory part deals with the possibilities of mounting the 5th passenger car door. In the next part, a HDS hinge was selected, which is further solved using a numerical and experimental method. Aluminium alloy was used on this HDS hinge to reduce weight. In the first step, a technical experiment was performed on the existing state (steel) and a strain-strain analysis was performed. Based on the stress-strain analysis of the material change variant without structural change, unsatisfactory results were obtained. After that, design changes were proposed such as increasing the thickness of the tube wall in the Creo program, and this variant was also subjected to a stress-strain analysis using the numerical modelling. Comparison of the results was based on the values of elastic deformation and equivalent stress. Finally, the thesis dealt with the manufacturability of the proposed component within which, a technical experiment was carried out.
Keywords:
elastic deformation; equivalent stress; force; stress-strain analyse; Suspension od 5th car doors; test; deformačně napěťová analýza; ekvivalentní napětí; elastická deformace; test; zatížení; Závěs 5. dveří
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/82046