Original title:
Analýza a inovace elektrických motorků pro automobily
Translated title:
Automotive Electric Motors Analysis and Innovation
Authors:
Špaček, Ladislav ; Grmela, Petr (referee) ; Hájek, Vítězslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Pro elektrické pohony v automobilu se nejčastěji používají stejnosměrné a krokové motory. Nejčastějším představitelem stejnosměrných motorů je elektrický spouštěč a motor stěrače skel. Krokové motory se nejčastěji používají k elektrickému nastavování vnějších zrcátek a polohy sedadel. Tato práce se zabývá analýzou a inovací stejnosměrného motoru s permanentním magnetem. Nevýhodou stejnosměrných motorů je tzv. „kluzný kontakt“. Možnou náhradu za stejnosměrné motory jsou EC (elektronicky komutované) motory, který k činnosti nepotřebují kluzný kontakt.
Direct current motors and stepping motors are very often used for electric drives in cars. The most frequent representatives of direct current motors are electric starter and wind- screen wiper motor. Stepping motors are very often used for electric regulating of outsides driving mirrors and seats. This study is focused on innovation and DC permanent magnet motor. The disadvanage of direct current motors is so called „sliding contact“. A possible compensation of direct current motor are EC (electronically commutator) motors that do not need sliding contact for their work.
Keywords:
brush; car; commutator; Direct current motor; innovation; permanent magnet; rotor lamination; seamless steel tube; sliding contact; windshield wiper motor; automobil; bezešvá trubka; inovace; kartáč; kluzný kontakt; komutátor; permanentní magnet; rotorový plech; Stejnosměrný motor; stěračový motor
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/266