Název:
Měření výkonu spalovacích motorů na válcovém dynamometru
Překlad názvu:
Measuring the power of IC-engines
Autoři:
Adamec, Vojtěch ; Ramík, Pavel (oponent) ; Štětina, Josef (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Tato bakalářská práce zpracovává téma měření výkonu a krouticího momentu spalovacího motoru na válcovém dynamometru. Cílem práce bylo na základě provedené rešerše poukázat na výhody a nevýhody jednotlivých typů dynamometrů, zpracovat přehled norem pro měření výkonu na válcovém dynamometru, vliv atmosférických podmínek, odporů a skluzů. Práce také popisuje, vývoj, různá konstrukční řešení válcového dynamometru, vlivu velikosti válců na valivý odpor a deformaci pneumatiky, vhodné dynamometry pro válcovou zkušebnu, vybavení zkušebny, zatěžovací módy a rozdíly mezi statickou a dynamickou zkouškou. Závěrem je provedena predikce budoucího vývoje těchto zařízení s ohledem na dokonalejší podvozkové systémy vozidel a vývoj elektromobilů.
This bachelor thesis deals with topic measuring the power and the torque of internal combustion engines on chassis dynamometer. The aim of the thesis was to show advantages and disadvantages of different types of dynamometers, to make review of standards for measuring power on chassis dynamometer, effect of atmospheric conditions, resistances and slippage. Thesis also describes evolution, different designs of chassis dynamometers, effect of roller diameter to rolling resistance and deformation of tire, suitable types of dynamometers for chassis dynamometer, equipment of testing room, modes of operating and differences between static and dynamic power testing. In the end I have made prediction of incoming development devices of this type with regard to evolution of intelligent chassis control systems and electric vehicles.
Klíčová slova:
Dynamometr; jízdní odpor; korekční součinitel; krouticí moment; válcový dynamometr; výkon; chassis dynamometer; correction factor; driving resistance; Dynamometer; power; torque
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/191741