Original title:
Zvýšení pružnosti zážehového motoru přeplňováním
Translated title:
Increasing SI Engine Performance by Turbocharging
Authors:
Hájek, Daniel ; Beran, Martin (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá problematikou přeplňování zážehových spalovacích motorů plnicími turbodmychadly. Cílem této diplomové práce je návrh vhodného turbodmychadla pro jednoválcový zážehový motor. Po zvolení vhodného typu turbodmychadla bude následovat sestrojení výpočtového modelu jednoválcového přeplňovaného zážehového motoru v programu Lotus Engine Simulation. Ve výpočtovém modelu je plnicí tlak regulován obtokovým ventilem turbíny. Výsledkem bude návrh hodnot plnicích tlaků pro co nejoptimálnější průběh točivého momentu tak, aby maximální spalovací tlaky nepřekračovaly hodnotu 9,5 MPa. V závěru práce jsou krátce shrnuty poznatky a výsledky.
The master’s thesis deals with the question of petrol engine boosting by rotary turbochargers. The objective of the thesis is to project suitable turbocharger for defined single-cylinder petrol engine. After selecting the suitable turbocharger type it will follow the construction of the computational model of the single-cylinder turbocharged petrol engine in the Lotus Engine Simulation software. In the computational model is boost pressure regulated by the turbine waste gate valve. The result will be the boost pressure values scheme for the highest possible torque so that the maximum combustion pressures will not exceed the value of 9,5 MPa. There are summarized findings and results in the conclusion of the thesis.
Keywords:
boost pressure; boost pressure control; charged air cooler; turbocharged petrol engine; Turbocharger; waste gate valve.; chladič vzduchu; obtokový ventil.; Plnicí turbodmychadlo; plnicí vzduch; přeplňovaný zážehový motor; regulace plnicího vzduchu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/15721