Original title:
Soubor programů pro podporu výuky zpracování obrazů
Translated title:
Applications supporting lectures in image processing
Authors:
Hlavatý, Jindřich ; Říha, Kamil (referee) ; Rajmic, Pavel (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se zabývá vývojem programů pro podporu výuky. Cílem práce je vytvoření souboru java appletů. Úvodní část práce vysvětluje pojmy, které souvisí s danou tématikou a jsou potřebné k jejímu řešení. Následuje popis barevných modelů a prostorů. V této části se nachází i převody jednotlivých modelů na model RGB. Následující část ukazuje rozložení obrazu na bitové roviny, a to binárně nebo pomocí Grayova kódu. Další kapitola pojednává o zpracování obrazu pomocí konvoluce, převod barevného obrazu na obraz ve stupních šedi a ditheringu. V závěru práce jsou ukázány jednotlivé java applety s popisy jejich funkcí a ovládáním.
The bachelor thesis deals with development of the programs for supporting of the tuition. The aim of my work is create to set of java applets. Introduction of my thesis explains concepts associated with this topic and necessary for solving this issue. Then I will take a closer look at color models and spaces. The conversion of color models to RGB models are described in this section. The following section shows decomposition into a bit level binary or using Gray code. Then, I will focus on image processing using convolution, conversion color image into gray scale image and dithering. In the end of my thesis the individual java applets are shown and described.
Keywords:
bitplanes; Color; color spaces; convolution; dithering; grayscale picture; image processing; barevné modely a prostory; Barva; bitové roviny; dithering; konvoluce; zpracování obrazu; šedotónový obraz
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/28199