Original title:
Lávka pro pěší v Nové Karolině v Ostravě
Translated title:
Footbridge in Nova Karolina in Ostrava
Authors:
Havelka, Jiří ; Nečesal, Petr (referee) ; Marván, David (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Předmětem diplomové práce je návrh a posouzení ocelové konstrukce lávky pro pěší. Lávka překlenuje pozemní komunikace a železniční trať. Jedná se o návrh nové konstrukce v Nové Karolině v Ostravě. Lávka má rozpětí 200 m. Nosnou konstrukci tvoří dvě dvojice k sobě skloněných oblouků vetknutých do základů. Na oblouky je zavěšena mostovka tvořená komorovým nosníkem. Táhla jsou uspořádána tak, aby v podélném pohledu tvořila tvar písmene “V”. Mostovka je mezilehlá ocelová ortotropní. Oblouky jsou spojeny v horní části zavětrováním. Větrové ztužidlo má tvar příhradové soustavy.
The topic of the master’s thesis is a design of steel structure of footbridge. Footbridge goes across the roadways and railway. It is a design of a new structure in Nová Karolina in Ostrava. Span of footbridge is 200m. The footbridge’s superstructure is two steel arches angled toward each other and fixed to the foundation blocks. The supporting beam of the bridge deck is connected to the arch by tie-rods. The deck beam is a welded box section. The tie-rods are arranged to the V-shaped system. Deck of footpath is semi through type and orthotropic. The arches are connected at the top by lateral bracing. Lateral bracing is Saint Andrew's Cross type system.
Keywords:
arch; footbridge; orthotropic deck; semi through type deck; Steel structure; lávka pro pěší; mezilehlá mostovka; oblouk; Ocelová konstrukce; ortotropní deska
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/10360