Original title:
Hnací ústrojí osmiválcového leteckého motoru
Translated title:
Powertrain design of a eight-cylinder aircraft engine
Authors:
Ošmera, Petr ; Novotný, Pavel (referee) ; Píštěk, Václav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tématem této diplomové práce s názvem Hnací ústrojí osmiválcového leteckého motoru je návrh uspořádání klikového ústrojí plochého osmiválcového motoru se zadanými základními parametry. Práce se zabývá návrhem konfigurace klikového mechanismu a pořadí zážehů, návrhem vyvážení setrvačných sil a jejich momentů, koncepčním konstrukčním návrhem klikového hřídele a jeho pevnostní kontrolou. Dále se tato práce věnuje výpočtu torzních kmitů klikového mechanismu.
Configuration of the powertrain of a flat-eight engine with ordered basic parameters is the theme of this thesis which name is Powertrain design of an eight-cylinder aircraft engine. This thesis occupies with configuration design of the crank mechanism and firing order, balancing of centrifugal and reciprocating forces and their moments, conceptual design of crankshaft and its stress calculation. This thesis also puts mind to calculation of torsional vibrations.
Keywords:
aircraft engine; crankshaft; engine balancing; powertrain; torsional vibration; hnací ústrojí; klikový hřídel; letecký motor; torzní kmitání; vyvažování motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/25252