Název:
Kompetence v profesi učitele
Překlad názvu:
Competencies in Teacher Profession
Autoři:
ŠPAČEK, Vladimír Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Formulace kompetencí v profesi učitele je zatím problémem, který není vyřešen. Zatím není dosaženo ani jednotného vymezení pojmu kompetencí jako takových. Je mnoho propracovaných studií o tom, co vše profesní kompetence učitele zahrnují, na základě čeho se dají rozvíjet, jak s nimi dále pracovat a prohlubovat je. Cílem práce je zjištění vlastností učitele, kompetencí očekávaných žáky u učitele, a prestižnost učitelské profese v očích žáků. V teoretické části práce je popsána profese učitele, její etapy, feminizace, prestiž, potřebnost a celkově české školství současnosti. Dále osobnost, její určování, rysy osobnosti, schopnosti a tvořivost a vlastnosti učitele. V poslední kapitole teoretické části jsou následně popsány kompetence učitele obecně, uvedeny nejčastěji zmiňovaná dělení profesních kompetencí v profesi učitele. Praktická část je zpracována pomocí dotazníkového šetření u žáků střední školy a vyšší školy. Dotazník bude zaměřen na zjištění prestiže učitelské profese z pohledu žáků, na vlastnosti, které by učitel měl/neměl mít. Dále jsou popsány upřednostňované kompetence učitele, které žáci preferují a které nikoliv.Definition of competences in teacher profession is still open question to be answered. Till today there is no common agreement about definition of competences as a term. There were elaborated many detailed studies about what do profession competences of teacher include, how to work with them in order to develop and deepen them. The aim of this thesis is to find characteristics of teacher, his competences expected from students and reputation of teacher profession in students´ eyes. In the theoretical part of this thesis is described profession of teacher, its´ phases, feminization, reputation, necessity and the whole Czech educational system in general. Furthermore we focus on personality of teacher, its´ identification, personality features, abilities, creativity and characteristics of teacher. In the final section of theoretical part there are described competences of teacher in general and mentioned the most often used classification of profession competences in teacher profession. The practical part of thesis is based on questionnaire examination from high school and college students. The questionnaire itself is focused on identifying of reputation of teacher profession among students and also on characteristics teacher should / should not have. Furthermore there are described teachers´ competences which are preferred / are not preferred from students.
Klíčová slova:
Kompetence učitele; osobnost učitele.; profese učitele; Individuality Teacher; Teacher Competencies; Teacher Profession Citace: ŠPAČEK, Vladimír. Kompetence v profesi učitele. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/19979