Název:
Vliv prostředí na vývoj řeči dětí
Překlad názvu:
Surroundings Influance on Speech Development
Autoři:
VYSKOČILOVÁ, Jitka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vlivem prostředí na vývoj řeči dětí. Jejím cílem je charakterizovat současné podmínky rodinného prostředí, jež zásadně ovlivňuje rozvoj řeči dítěte v předškolním věku a zjistit, zda dítě, kterému rodiče pravidelně předčítají, dosahuje lepší řečové úrovně či nikoli. Teoretická část práce pojednává o základních názorech na vývoj osobnosti dítěte a zmiňuje se také o některých současných vlivech prostředí na dítě, zejména pak vlivu rodiny a médií. Zpracován je zde vývoj řeči dítěte od jeho narození do konce předškolního období, který je doplněn možnostmi stimulace řeči podle věku, včetně využití knihy jako prostředku k jejímu rozvoji. Praktická část se týká výzkumného šetření, které je zaměřené na předčítání dětem v rodině a řečovou úroveň dětí ve věkové skupině 3 ? 4 let. Zjišťuje, zda má předčítání dětem pozitivní vliv na kvalitu jejich řečového projevu. Z provedeného výzkumu pak vyplývá, že rodiče předčítají svým dětem poměrně pravidelně a že žádné z dětí, kterému je předčítáno každodenně, nedosahuje podprůměrné řečové úrovně.The bachelor's thesis deals with influence of home environment on development of children's speech. It aims to describe present conditions of home environment, which completely influences the development of children?s language in the preschool age, and to identify whether children have higher level of speech when their parents read to them. The theory part deals with basic opinions on development of children's personality, and describes some present influences of environment on children, especially the influence of family and media (TV, computer). The next chapter explains the development of children's speech from birth to the end of preschool age. To the development are added possibilities of speech stimulation according to age of the child, includes using of a book as a device for development. The practical part deals with the research, which is focused on reading to children in the family, and the level of speech in the age group 3 - 4. It explains whether the reading has positive influence on quality of language. From the conclusion of research is obvious that parents read to their children relative regularly and children have average level of speech when their parents daily read to them.
Klíčová slova:
psychický vývoj; předškolní dítě; rodina; čtenářství; řeč; family; mental development; preschool child; reading; speech Citace: VYSKOČILOVÁ, Jitka. Vliv prostředí na vývoj řeči dětí. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/19870