Original title:
Teorie jazykového deficitu B. Bernsteina a její význam pro pedagogiku
Translated title:
Bernstein´s theory on language deficit and it´s significance in pedagogy
Authors:
BLÁHOVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá teorií jazykového deficitu B. Bernsteina. Nejprve představuje sociálních determinanty vzdělávání pomocí definice tzv. jazykových kódů. V dalších kapitolách se věnuje tomu, jak uvedená zjištění ovlivňují proces vzdělávání a otázce zpřístupnění školního vzdělávání nižším sociálním vrstvám. Poslední kapitola mapuje kritiku této teorie vč. ověření platnosti v ČR.The thesis presents the Bernstein's Deficit Theory of Language. In the first part, it deals with the introduction of the social determinants of the education by defining so-called linguistic codes. The following chapters address the question on how the present findings affect the process of education and the question of making the school education available to lower social strata. The last chapter presents the critique of this theory including its validation in the Czech Republic.
Keywords:
Basil Bernstein; compensatory education; Deficit Theory of Language; inequalitites in educational opportunities; integration trends in education; linguistic codes; social stratification; Basil Bernstein; integrační trendy ve vzdělávání; jazykové kódy; kompenzační vzdělávání; nerovnosti v příležitosti ve vzdělání; sociální stratifikace; teorie jazykového deficitu Citation: BLÁHOVÁ, Klára. Teorie jazykového deficitu B. Bernsteina a její význam pro pedagogiku. České Budějovice, 2011. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/18805