Název:
Korpusová studie k morfologii vybraných německých sloves. Jejich analýza a vytvoření učebního materiálu pro výuku němčiny jako cizího jazyka.
Překlad názvu:
Corpus Responsing Research on Morphology of Chosen German Irregular Verbs. Their Analysis and Creation of Training Papers for German Language Lessons.
Autoři:
HENDRYCHOVÁ, Iva Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
ger
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je provést rozbor vybraných silných německých sloves a následně vytvořit vhodný učební materiál. Po teoretickém úvodu, který se věnuje obecné problematice silných sloves v němčině, následuje analýza sloves s rozdílnými transitivními a intransitivními tvary. Ta byla vybrána na základě provedeného dotazníku mezi studenty germanistiky na Univerzitě v Augsburgu a na Jihočeské Univerzitě v Českých Budějovicích. Příspěvky pro analýzu byly vyhledány v korpusu ReDeKo (IDS Mannheim COSMAS II Client). Vybraná slovesa jsou rozebírána dle různých kritérií jako frekvence, rekce či valence, přičemž u každého slovesa následuje shrnutí dosažených výsledků a jejich porovnání s gramatickými údaji. V poslední části této práce jsou krátce prezentovány obecné principy vyučování němčiny jako cizího jazyka a typy cvičení určené pro osvojování a procvičování gramatických struktur. Na základě těchto poznatků byla navržena vlastní cvičení, která se soustředí na probraná slovesa.The aim of this thesis is to make an analysis of selected strong verbs and subsequently to create a suitable teaching material. The theoretical introduction, which is focused on general problems of strong verbs in German is followed by the analysis of verbs with different transitive and intransitive forms. These verbs were selected on the basis of the questionnaire given to the students of German studies at the University of Augsburg and at the University of Southern Bohemia in Ceske Budejovice. Contributions for the analysis were obtained from the ReDeKo corpus (IDS Mannheim COSMAS II Client). The selected verbs are analyzed according to various criteria such as frequency, government or valence whereas every verb is followed by a summary of accomplished results and its comparison with grammar information. In the last part of the thesis general teaching principles of German language are shortly presented as well as types of exercises determined to mastering and practicing of grammar structure. In the light of these pieces of knowledge actual exercises focused on the selected verbs were proposed. Citace: HENDRYCHOVÁ, Iva. Korpusová studie k morfologii vybraných německých sloves. Jejich analýza a vytvoření učebního materiálu pro výuku němčiny jako cizího jazyka.. České Budějovice, 2010. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13595