Original title:
Kategorizace charakteristických poškození vozidel
Translated title:
Categorization of typical damage to vehicles
Authors:
Obrátilová, Alena ; Kaluža, Zdeněk (referee) ; Tokař, Stanislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá rozčleněním charakteristických poškození vozidel vznikajících při dopravních nehodách s okolní infrastrukturou pozemních komunikací s konkrétním zaměřením na dopravní nehody se stromy a silničními propustky. Podle zvolených střetových konfigurací byla charakterizována odpovídající poškození přední části vozidla s využitím podkladů z reálných dopravních nehod. Charakter poškození je uváděn v závislosti na umístění hlavního poškození a střetové rychlosti vozidla. Práce poskytuje přehled možné míry poškození jednotlivých dílů vozidla se zaměřením na přední část a dává tak možnost porovnání zjištěných poškození při reálných dopravních nehodách s poškozením vozidel vzniklým při manipulovaných škodných událostech.
The Diploma thesis deals with segmentation of characteristic car damages, which arise during car crushes with ambient infrastructure of roads with concrete specialization to car crushes with trees and road culverts. According to chosen clash configurations there were characterized appropriate damages of front part of the car with usage of materials from real accidents. Level of damage is described according to location of the main point of impact and a speed during clash. The thesis provides summary of possible level of damage single parts of the car with focusing to front part and it gives opportunity comparison to detected damages during real car crushes with car damages made during manipulated harmful events.
Keywords:
culvert; Deformation; firm obstacles.; tree; Deformace; pevné překážky.; propustek; strom
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40938