Original title:
Návrh silničního mostu
Translated title:
Design of a road bridge
Authors:
Vašina, Michal ; Řehulka, Martin (referee) ; Panáček, Josef (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem nosné konstrukce silničního mostu přes řeku Opavu a její inundační území. Jsou vypracovány a porovnány tři varianty přemostění. K podrobnému zpracování byla vybrána varianta dvoutrámového mostu o osmi polích celkové délky tři sta metrů. Model konstrukce byl vytvořen ve výpočetním programu Midas Civil a SCIA Engineer. První model je 3D prutový, roštový a zahrnuje časově závislou analýzu postupné výstavby. Druhý model je deskostěnový. Součástí práce je statický výpočet a výkresová dokumentace dispozice a armování mostu. Návrh a posouzení je provedeno podle platných evropských norem.
The thesis deals with structural design of road bridge across the Opava river and its floodplain area. Three variants were elaborated and compared. Variant of 8-span girder bridge about three hundred metres long was chosen for detailed processing. Structural model was created by computational software Midas Civil and SCIA Engineer, first model is 3D beam grid model and includes time dependent analysis of construction phases. The second model is 2D model formed of plate elements. Structural design report and drawings are included. Assessment was provided accoding to valid European standards.
Keywords:
bonded post-tensioned concrete; box girder bridge; construction phases; continuous bridge; girder bridge; road bridge; serviceability limit states; time dependent analysis; ultimate limit states; dodatečně předpjatý beton; dvoutrámová konstrukce; komorová konstrukce; mezní stav použitelnosti; mezní stav únosnosti; postupná výstavba; silniční most; spojitý most; časové závislá analýza
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/244898