Název:
Vliv klimatických podmínek na adhezi v kontaktu kola a kolejnice
Překlad názvu:
The effect of climate conditions on wheel-rail contact adhesion
Autoři:
Nohel, Rostislav ; Horák, Zdeněk (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Předložená diplomová práce je zaměřena na experimentální výzkum vlivu klimatických podmínek na adhezi kontaktu kola a kolejnice, kde klimatickými podmínkami jsou myšleny dva parametry, a to teplota okolního vzduchu a vzdušná vlhkost. Tyto parametry vždy působí na kontakt kola a kolejnice, přičemž jejich hodnoty se během ročních období výrazně mění. Prezentovaný experimentální výzkum byl proveden na tribometru Mini Traction Machine (MTM) v konfiguraci „ball on disc“. Pro stanovení vlivu klimatických podmínek byl nejprve zjišťován vliv vzdušné vlhkosti na adhezi při určitých teplotách vzduchu, které se pohybovaly v rozsahu (1 až 50) °C. Tyto experimenty byly provedeny pro dva typy disků, přičemž jeden disk byl vystaven kontaminaci listovým extraktem. Poté byl sestaven vliv obou parametrů (vzdušné vlhkosti a teploty okolního vzduchu) na adhezi v podobě 3D mapy, přičemž byly rozlišeny stavy, kdy došlo a nedošlo ke kondenzaci. Získané výsledky v této práci budou použity pro optimalizaci řídících systémů kolejových vozidel.
Presented master’s thesis is focused on the experimental research of influence of climate conditions on wheel-rail adhesion, where climate conditions are meant two parameters: ambient air temperature and air humidity. These parameters always affect wheel-raid contact and their values change significantly during the year. For presented experimental research was used tribometer Mini Traction Machine (MTM) in configuration „ball on disc“. For determination of influence climate conditions was first found out the influence of air humidity on adhesion at certain temperatures, which varied between (1 to 50) °C. These experiments were performed for two types of discs, where one disc was exposed to leaf extract contamination. After that was assembled influence of both parameters (air humidity and ambient air temperature) on adhesion in the form of a 3D map, where were distinctioned states, when condensation has occured and when didn‘t. Obtained results in this thesis will be used for optimalization of rail vehicle control systems.
Klíčová slova:
Adheze; klimatické podmínky; kolejnice; kolo; teplota; vzdušná vlhkost; Adhesion; air humidity; climate conditions; rail; temperature; wheel
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/66229