Original title:
Vizualizace objemových dat pomocí volume renderingu
Translated title:
3D Volume Rendering Data Visualization
Authors:
Kazík, Jiří ; Švub, Miroslav (referee) ; Kršek, Přemysl (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
V teoretické části se práce obecně zaměřuje na problematiku zobrazování objemových dat, vzájemně srovnává a hodnotí jednotlivé přístupy a čtenáři tak poskytuje dobrou základní orientaci v tematice. Podrobně jsou pak analyzovány metody vizualizace objemových dat pomocí mapování textur a pomocí hardwarově akcelerovaného vrhání paprsku. Metoda vrhání paprsku je následně využita pro implementaci grafického systému navrženého v této práci. Práce se dále zaměřuje na využití méně výkonného hardware pro volume rendering, možné metody optimalizace a dynamickou změnu kvality zobrazení.
Theoretical part of this project is focused on rendering of volumetric data. It compares and appraise individual methods and thus readers get a good basic knowledge of commonnest causes of problems. Texture Mapped Volume Rendering and Volume Ray-casting methods are described in detail and the latter method is used in implementation of graphic system designed in this thesis. Secondary goals of this work are usage of less powerful hardware for volume-rendering, methods of optimization and dynamic change of output quality.
Keywords:
C++; Fragment Shader; GLSL; Open Scene Graph; OpenGL; Pixel Shader; Ray Casting; Shear Warp; Texture Mapping; Vertex Shader; Volume Rendering; Voxel Splatting; C++; Fragment Shader; GLSL; mapování textur; Open Scene Graph; OpenGL; Pixel Shader; Shear Warp; Vertex Shader; Voxel Splatting; vrhání paprsku; Zobrazování objemových dat
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/52745