Název:
Experimentální studium mazání okolku kolejových vozidel
Překlad názvu:
Experimental Study of Wheel Flange Lubrication
Autoři:
Frýza, Josef ; Dzimko, Marián (oponent) ; Omasta, Milan (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství
Abstrakt: [cze][eng]
Diplomová práce se zabývá experimentálním studiem vlivu provozních podmínek na tribologické aspekty kontaktu okolku železničního kola a kolejnice. Kontakt okolku nastává při průjezdu vozu traťovým obloukem a dochází v něm k těžkému až katastrofickému režimu opotřebení. Pro efektivní redukci opotřebení je důležité aplikovat do kontaktu vhodné množství maziva ve správných intervalech. Problematika je v této práci komplexně studována s použitím tří laboratorních zařízení a šesti metod, které jsou teoreticky i experimentálně porovnány. Hodnoceno je tření, opotřebení, distribuce a tloušťka maziv za rozdílných kontaktních podmínek. Zjištěné množství a interval aplikace maziva eliminují vývoj zadírání při nízké spotřebě maziva. Pochopení mechanizmů probíhajících v kontaktu kola a kolejnice napomáhá nejen ke snížení provozních nákladů a k lepší energetické účinnosti pohybu vozidla na trati, ale je podstatou i pro bezpečný, spolehlivý a ekologický provoz kolejové dopravy.
This diploma thesis deals with the experimental study of the influence of operating conditions on the tribological aspects of the wheel flange and rail gauge contact. The wheel flange contact occurs when the vehicle moves on a curve track and it leads to severe up to catastrophic wear regime. For effective reduction of wear is important to apply a suitable amount of lubricant at appropriate intervals into the contact. The issue in this work comprehensively studies using of three laboratory apparatus and six methods that are theoretically and experimentally compared. Assessed are friction, wear, distribution and film thickness of lubricants for different contact conditions. The resulted amount of lubricant and interval of its application eliminates development of seizure at low consumption of lubricant. The understanding of mechanisms that occur in the wheel-rail contact not only helps to reduce operating costs and improved to energy efficiency of movement of vehicle on a track, but it is the basis for safe, reliable and ecological operation of rail transport.
Klíčová slova:
kontakt kola a kolejnice; mazání okolku; opotřebení; optická interferometrie.; plastické mazivo; Tribologie; zadírání; grease; optical interferometry.; seizure; Tribology; wear; wheel flange lubrication; wheel-rail contact
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/26030