Original title:
Vliv uložení nákladu na bezpečnost jízdy nákladního vozidla
Translated title:
Impact of Load Placing on the Driving Safety of Lorries
Authors:
Novotný, Michal ; Krepl, Miloslav (referee) ; Bradáč, Albert (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této diplomové práce je prozkoumat problematiku vlivu uložení nákladu na bezpečnost jízdy nákladního vozidla. Na základě praktických zkušeností s vážením nákladních vozidel a kontrolou upevňování nákladů bylo mou snahou v této práci shrnout legislativní podmínky pro provoz nákladních vozidel z hlediska jejich zatížení, vážení a uložení nákladu. V první části jsem se zabýval vypracováním ucelené metodiky uložení a zabezpečení nákladů na nákladních vozidlech. Uvedl jsem různé metody ukládání a zajišťování nákladů a jejich výpočtů. Jádrem druhé části práce je praktická metodika kontrolního vážení nákladních vozidel na pozemních komunikacích. Zde jsem zohlednil současný způsob a postup při kontrolním vážení a měření nákladních vozidel. U mnou zkušebně zvážených nákladních automobilů různých typů jsem si ověřil, že pro bezpečné uložení nákladu je klíčové určení polohy těžiště vozidla. Tento problém podrobně řeším v poslední části diplomové práce.
The objection of this dissertation is to examine effects of stowed cargo on safety driving of a vehicle. Based on general experience of weighing trucks and monitoring of cargo fixture, my attempt was to summarize related legislative conditions of the operation of trucks in terms of payload, weighing and stowing of cargo. In the first part I worked on consistent methodology of stowing and fastening of cargo on trucks. I've included various methods of loading cargo and different ways of fastening and their calculations. The main body of the second part is a practical methodology of inspectional weighing of trucks on the road. In this section I took into account the current method and procedure of inspectional weighing and measuring of trucks. During my trial weighing of different types of trucks I proved that the key factor for safe seating and lashing of load on a vehicle is determining center of gravity of the vehicle. I solve this problem in detail in the last part of my work.
Keywords:
determining center of gravity; fastening of cargo; lashing of load; seating of load; weighing of trucks; uložení nákladu; určování těžiště; vážení nákladních vozidel; Zajištění nákladu
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/13918