Název:
Efektový zesilovač pro elektrickou kytaru
Překlad názvu:
Effect amplifier for electric guitar
Autoři:
Kočiš, Martin ; Brančík, Lubomír (oponent) ; Kratochvíl, Tomáš (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato semestrální práce v první části stručně popisuje vnímání harmonických frekvenčních složek lidským uchem, v druhé části se zaměřuje na účel kytarových efektů a přehled obvyklých typů, se kterými se lze na trhu setkat. V třetí části následuje bližší seznámení s principem funkce efektů vybraných k realizaci, popis návrhu, simulace v časové a frekvenční oblasti a příp. představení nerealizovaného řešení. Celé zařízení obsahuje vstupní horní propust s napěťovým sledovačem, budič, zkreslující a nezkreslující zesilovač, efekt pro posuv audio signálu o oktávu výše, zpožďovací linku, výstupní napěťový sledovač s dolní propustí a napájecí zdroj pro tyto obvody. Výběr jednotlivých efektů a jejich ovládacích prvků byl podřízen využití zejména v alternativní rockové hudbě. Návrh se opírá o simulace v prostředí OrCAD PSpice. Ve čtvrté části je popsán proces realizace, měření a konečně v páté části jsou shrnuta fakta a získané poznatky.
In the first chapter, the thesis concisely describes perception of harmonic frequency components by human ear. The second chapter introduces the reader into purpose of guitar effects and summary of usual types, which is possible to meet on the market. The third chapter contains functional description of chosen effects including designed schematics and simulations of functionality in time and frequency domain, eventually unrealized solution. The device contains input highpass filter with emitter follower, booster, overdrive and clean amplifier, circuit for octave-up frequency shift, delay line, output emitter follower with lowpass filter and power supply for all these circuits. Selection of the effects and its controls was subordinated especially to use in alternative rock music. The design is based on simulations executed using OrCAD PSpice. The realization process and the measurement is described in the fourth chapter and the last chapter contains conclusion of the project.
Klíčová slova:
harmonické složky; kytarový efekt; oktáva; zkreslení; zpožďovací linka; Zvuk; delay line; distortion; guitar effect; harmonic components; octave; Sound
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/60463