Original title:
Výfukové potrubí pro motor o objemu 600 ccm
Translated title:
Exhaust Manifold for 600ccm Engine
Authors:
Řezáč, Vojtěch ; Beran, Martin (referee) ; Svída, David (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V této bakalářské práci se zabývám vlivem výfukových tlumičů na parametry motoru motocyklu Yamaha FZ6 Fazer. Zaměřuji se především na efektivní výkon, točivý moment, objemovou plnící účinnost, střední efektivní tlak a měrnou spotřebu paliva. Tyto hodnoty budu jsem získal ze simulací v příslušném software. Tyto parametry porovnávám u motoru se sériovou koncovkou, s upravenou koncovkou společnosti Devil s katalyzátorem a poté bez katalyzátoru. Výsledkem práce je zhodnocení těchto nasimulovaných parametrů pro řidiče vyznávající cestovní anebo sportovní styl jízdy.
In this bachelor’s thesis I am comparing affect of different exhaust mufflers on parameters of Yamaha FZ6 Fazer’s motorcycle engine. I am focusing on power, torque, volumetric efficiency, brake measure effective pressure and brake-specific fuel consumption. Theese data were taken from simulations made in special software. Theese parameters are measured for three types of exhaust mufflers, original, tuned by Devil company with catalytic converter and without catalytic converter. Result of this thesis is to compare simulated data for two types of motorcycle riders, one who prefers touring style of riding and for one who prefers sport style of riding
Keywords:
1D simulace; BMEP; BSFC; efektivní výkon; katalyzátor; objemová plnící účinnost; Tlumič hluku; točivý moment; výfukové svody; 1D simulace; BMEP; BSFC; efektivní výkon; katalyzátor; objemová plnící účinnost; Tlumič hluku; točivý moment; výfukové svody
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/176710