Original title:
Implementace systému Total Quality Managementu v malé nebo středně velké společnosti poskytující služby
Translated title:
Implementation of Total Quality Management System in Small or Medium Service Enterprise
Authors:
Hemerka, Jakub ; Šlemr, Martin (referee) ; Škapa, Stanislav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta podnikatelská Abstract:
[eng][cze]
Úspěch společnosti poskytující služby je závislý na efektivním využití kvalifikovaných lidských zdrojů. Na rozdíl od výrobní společnosti u firmy poskytující služby není vždy proveditelné zcela standardizovat výstupy, proto efektivita společnosti je závislá na optimalizaci vnitrofiremních procesů a přesném vymezení rolí u jednotlivých pozic. Principy Total Quality Managementu aplikované na společnost poskytující služby zajistí standardizaci fungování a vnitrofiremních procesů společnosti při zachování potřebné flexibility, což z dlouhodobého hlediska společnosti poskytující služby přinese výhody oproti konkurenci, zefektivnění řízení organizace a zvýšení návratnosti investice pro majitele/investora. Součástí práce je návrh implementace TQM připravený pro SME zabývající se poskytováním IT služeb.
Success of service company is highly determined by effective utilisation of qualified human resources. Opposite to manufacturing firm it is not always feasible to implement required performance standards therefore efficiency has to be delivered by optimised business processes and exact definition of roles in organisation. Principles of Total Quality Management applied on service company enable standardisation of business processes and preserve the flexibility of firm which in long-term perspective ensure for service company competitive advantage, efficiency in the management of organisation and the increase of return on investment for the entrepreneur. Practical example of TQM implementation is prepared for SME providing IT services.
Keywords:
implementace; malý a střední podnik; společnost poskytující služby; standardizace a optimalizace; Total Quality Management; vnitrofiremní procesy; business processes; implementation; service firm; Small and Medium Enterprise; standardisation and optimalization; Total Quality Management
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/5675