Original title:
Vybrané laboratorní metody ve výuce chemie: videonávody
Translated title:
Selected laboratory methods in chemistry teaching: video tutorials
Authors:
Cosentino, Nikola ; Teplý, Pavel (advisor) ; Stratilová Urválková, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na výuku laboratorních metod na ZŠ a SŠ a její podporu výukovými videi. Z porovnání rámcových vzdělávací programů a školních vzdělávacích programů vyplynulo příliš obecné pojetí a malý důraz na laboratorní výuku a rozvoj laboratorních dovedností v základním i středním školství. Dotazníkové šetření mezi vyučujícími chemie nám pomohlo definovat základní vyučované laboratorní metody. Informace z dotazníkového šetření, byly použity při tvorbě videí, konkrétně: práce s kahanem, filtrace a krystalizace. Vytvořená videa byla podrobena zpětné vazbě pomocí druhého dotazníkového šetření, na základě kterého došlo k finální úpravě videí.The bachelor's thesis focuses on the teaching of laboratory methods at primary and secondary schools and its support with educational videos. A comparison of framework education programs and school education programs revealed a too general concept and little emphasis on laboratory teaching and the development of laboratory skills in primary and secondary education. A questionnaire survey among chemistry teachers helped us to define the basic laboratory methods taught. Information from the questionnaire survey was used in the creation of videos, specifically: work with kahan, filtration and crystallization. The created videos were subjected to feedback using a second questionnaire survey, on the basis of which the final editing of the videos took place.
Keywords:
basic procedures; laboratory instruction; laboratorní výuka; základní postupy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188143