Název:
Zkoumání kulturních a politických významů Mé vlasti v první Československé republice
Překlad názvu:
Exploring the cultural and political meanings of Má vlast in the First Czechoslovak Republic
Autoři:
Kodýtek, Pavel ; Havelková, Tereza (vedoucí práce) ; St Pierre, Kelly (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] 3 Abstract Smetana's Má vlast (My Country) has long held a unique place in Czech national culture and is considered one of the constitutive elements of the Smetana myth in popular consciousness. Over forty years ago, in musicological discourse, Vladimír Lébl and Jitka Ludvová (1981) advocated for "removing the layers" of the Smetana myth, challenging the prevailing notion of Smetana as the sole genius by mapping the contemporary roots of Má vlast. Only recently, however, have musicologists begun to uncover the layers of the myth to a more serious degree, among them Brian S. Locke (2006), Christopher Campo-Bowen (2016), and Kelly St. Pierre (2017). This thesis contributes to this discussion by exploring the meanings of Má vlast and the Smetana myth in the context of the 1924 Smetana centenary celebrations. It reveals how the myth was repurposed by various stakeholders to justify diverse cultural policies and demonstrates that the different, overtly political interpretations were primarily a product of the ideologies and interests of these protagonists. The study also highlights the crucial role of the Czechoslovak government in enabling the celebrations and its use of them to achieve particular political objectives. Drawing on period sources, including archival materials, journal, and newspaper articles, as...4 Abstrakt Smetanova Má vlast zaujímá v české národní kultuře dlouhodobě jedinečné místo a je považována za jeden z konstitutivních prvků smetanovského mýtu zakotveného v obecném povědomí. Před více než čtyřiceti lety se v muzikologickém diskurzu Vladimír Lébl a Jitka Ludvová (1981) vyslovili pro "odstraňování nánosů" smetanovského mýtu a zpochybnili převládající představu o Smetanovi jako jediném géniovi zmapováním dobových kořenů Mé vlasti. Teprve v posledních letech však začali muzikologové vrstvy mýtu ve větší míře odkrývat, mezi nimi Brian S. Locke (2006), Christopher Campo- Bowen (2016) a Kelly St. Pierre (2017). Tato práce přispívá do této diskuse zkoumáním významů Mé vlasti a Smetanova mýtu v kontextu oslav stého výročí Smetanova narození v roce 1924. Odhaluje, jak byl mýtus různými aktéry přetvářen k ospravedlnění různých kulturních politik, a ukazuje, že různé, veskrze politické interpretace byly především výsledkem ideologií a zájmů těchto protagonistů. Studie rovněž zdůrazňuje klíčovou roli československého státu při realizaci oslav a to, jak je využil k dosažení konkrétních politických cílů. Na základě dobových pramenů, včetně archivních materiálů, časopiseckých a novinových článků a monografií, odhaluje tato studie dynamiku vyjednávání mezi různými zájmovými skupinami a státem při formování...
Klíčová slova:
Symfonická báseň|Bedřich Smetana|Má vlast|Recepce|Kulturní politika|Nacionalismus|Český|Německý|První Československá republika; Symphonic poem|Bedřich Smetana|Má vlast|My Country|Reception|Cultural politics|Nationalism|Czech|German|First Czechoslovak Republic