Original title:
Eye-tracking jako metoda pro sledování strategií žáků při práci s periodickou tabulkou prvků
Translated title:
Eye-tracking as a method for monitoring students' strategies when working with the periodic table of elements
Authors:
Kopecký, Adam ; Šmejkal, Petr (advisor) ; Míka, Luděk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Výukové metody se každým rokem snaží zdokonalovat a moderní technologie tomuto pokroku dopomáhají. Jednou z těchto technologie je i metoda eye-trackingu. Tato metoda dovoluje zachycovat určité postupy respondentů z pohybu jejich očí. Z postupů můžeme následně vyvozovat určité konkrétní strategie a následně na ně přizpůsobovat výukové materiály Práce se zaměřuje na zjišťování různých strategií žáků při práci s periodickou tabulkou s pomocí eye-trackingového zařízení. Práce využívá předpřipravený test, ve kterém žáci určovali konkrétní lokality specifických prvků v tabulce se zobrazenými značkami prvků a protonovými čísly a následně lokalizace jiných specifických prvků ve slepé periodické tabulce. Následně byla zkoumána strategie u žáků s vyšší sebedůvěrou a porovnána se strategií žáků s nižší sebedůvěrou. Byla porovnána i úspěšnost při hledání jednotlivých prvků v testu. Typickou strategii, která byla pozorována u většiny respondentů, spočívala v určení lokality, kde se prvek mohl s největší pravděpodobností nacházet a dále pak hledání v omezené oblasti značky, která by mohla patřit hledanému prvku. Tato skutečnost neplatila pouze v případě hledání prvku antimon, který respondenti mohli špatně určit kvůli zmatení vycházející z jeho českému názvu. Respondenti si pletli značku hledaného prvku se...Teaching methods try to improve every year, and modern technologies help this progress. One of these technologies is the eye-tracking method. This method allows capturing certain procedures of the respondents from their eye movements. We can subsequently derive certain specific strategies from the procedures, and subsequently adapt the teaching materials to themThe thesis focuses on the detection of different strategies of pupils when working with the periodic table with the help of an eye-tracking device. The work uses a pre-prepared test in which the students determined the specific location of specific elements in a table with displayed element symbols and proton numbers and subsequently the location of other specific elements in a blind periodic table. Subsequently, the strategy of pupils with higher self-confidence was examined and compared with the strategy of pupils with lower self-confidence. Success in finding individual elements in the test was also compared. A typical strategy, which was observed in most respondents, is to determine the location where the element is most likely to be located and then search in a sufficient area for signs that could belong to the searched element. This fact does not apply only in the case of the search for the element antimony, which the respondents could...
Keywords:
Chemistry education; Eye-tracking; Periodic table of elements; Eye-tracking; Oční kamera; Periodická tabulka prvků; Výuka chemie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188258