Original title:
Well-being, metody měření a jejich využití v praxi
Translated title:
Well-being, methods of measuring well-being and their practical application
Authors:
Kosková, Kateřina ; Kočí, Jana (advisor) ; Váchová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce pojednává o tématu well-being vysokoškolských studentů a tématech s daným směrem související. Jsou jimi např. pozitivní psychologie, kvalita života nebo štěstí. Přibližuje čtenářům možné přístupy tohoto konceptu, které vedou k definování tohoto směru a jeho pochopení. Jedním z nejznámějších novodobých konceptů je teorie duševní pohody dle amerického psychologa M. Seligmana, v rámci které byl představen koncept PERMA. Cílem této bakalářské práce je změřit well-being u náhodně vybrané skupiny vysokoškolských studentů za pomocí metody dotazníkového šetření. K získání daných dat byl využity přeložený dotazníky PERMA™ Meter, který je obohacen o 4 doplňující otázky, a dotazník převzatý od Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj. V teoretické části jsou též představeny výzkumné otázky, které jsou na základě analýzy a shrnutí jednotlivých dat prezentovány v diskusi a následně zodpovězeny.This thesis explores the topic of well-being in university students and related subjects, such as positive psychology, quality of life, and happiness. It introduces readers to the possible approaches of this concept and attempts to clearly define it's direction and purpose. One of the most well-known contemporary studies in this field is the Theory of Well-Being by American psychologist M. Seligman, through which the PERMA model was introduced. The aim of this bachelor's thesis is to measure well-being in a randomly selected group of university students using a questionnaire survey method. Translated PERMA™ model questionnaire enriched with 4 additional questions and a questionnaire from the Organization for Economic Cooperation and Development were used to obtain the data. The theoretical part also introduces research questions, which are subsequently answered in discussion based on the analysis and summary of individual data.
Keywords:
objective well-being; OECD; PERMA; student; subjective well-being; well-being; OECD; osobní pohoda; PERMA; student; subjektivní pohoda; well-being
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187638