Název:
Kontaktní dopomoc v plavecké výuce dětí s poruchou autistického spektra
Překlad názvu:
Contact assistance in teaching swimming to children with autism spectrum disorders
Autoři:
Nováková, Linda ; Hubená, Kristýna (vedoucí práce) ; Kramperová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Kontaktní dopomoc v plavecké výuce dětí s poruchou autistického spektra Cíle: Cílem práce bylo zmapovat problematiku kontaktní dopomoci v plavecké výuce dětí s poruchou autistického spektra. Záměrem bylo prostřednictvím dotazníku získat informace o využívání kontaktní dopomoci od organizací, případně plaveckých škol, které se problematikou této plavecké výuky zabývají. Na základě získaných dat následně vytvořit obrazový materiál o podobě kontaktní dopomoci v plavecké výuce pro tuto populaci. Metody: Výzkum byl proveden v kombinaci kvalitativních a kvantitativních metod. Pro zjištění nezbytných informací o podobě využití kontaktní dopomoci v plavecké výuce dětí s PAS v České republice bylo využito dotazníkové šetření. Při přímé účasti v plavecké výuce bylo využito zúčastněného pozorování. Z této lekce byl vytvořen obrazový materiál. Pomocí nezúčastněného pozorování byla provedena analýza obrazového materiálu. Výsledky: Z výsledků výzkumu je patrné, že využití kontaktní dopomoci v plavecké výuce dětí s PAS má své opodstatnění. Z responzí vyhodnocených z dotazníkového šetření plyne převaha pozitivního vlivu na plavce. Instruktoři pozorují zlepšení plavecké polohy, uvolnění a snížení strachu z vody. Dále je vnímáno zkvalitnění jemné a hrubé motoriky a taktéž zlepšení sociální interakce mimo...Title: Contact assistance in swimming lessons for children with autism spectrum disorder Objectives: The aim of the study was to map the issue of contact assistance in swimming lessons for children with autism spectrum disorder. The intention was to obtain information about the use of contact assistance from organisations or swimming schools that deal with the issue of contact assistance in swimming lessons through a questionnaire. On the basis of the data obtained, we then created a pictorial material on the form of contact assistance in swimming lessons for this population. Methods: The research was conducted using a combination of qualitative and quantitative methods. A questionnaire survey was used to obtain the necessary information about the use of contact assistance in swimming lessons for children with ASD in the Czech Republic. Participant observation was used in direct participation in swimming lessons. A pictorial material was created from this lesson. Using non- participant observation, analysis of the pictorial material was carried out. Results: From the results of the research it is evident that the use of contact assistance in swimming lessons for children with ASD is justified. The responses evaluated from the questionnaire survey show a prevalence of positive effects on swimmers....
Klíčová slova:
haptika; kontaktní dopomoc; pedagogická komunikace; plavecká výuka; Poruchy autistického spektra; Autism spectrum disorders; contact assistance; haptics; pedagogical communication; swimming lessons