Original title:
Vliv sociálních sítích na potřebu a množství fyzické sociální interakce u dospívajících ve věku od 14 do 16 let
Translated title:
Impact of Social Media Use on the Need and Quantity of Physical Social Interaction among Teenagers of Age from 14 to 16 Years
Authors:
Pěstová, Kristýna ; Hrůzová, Andrea (advisor) ; Procházková, Barbora (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na to, jakým způsobem adolescenti ve věku od čtrnácti do šestnácti let interpretují přítomnost a vliv sociálních sítí ve svých vztazích s vrstevníky a rodiči. Teoretická část práce je rozdělena na čtyři tematické celky věnující se přehledu dosavadních poznatků daného tématu v odborné literatuře. Empirická část je tvořena popisem průběhu a výsledků výzkumu. Výzkum byl proveden formou kvalitativního dotazování, metodou polostrukturovaných rozhovorů s deseti respondenty. Jednotlivé rozhovory byly nahrávány, doslovně přepisovány a analyzovány v programu zpracování kvalitativních dat, REQUALu. Z analýzy rozhovorů vyplynulo šest tematických okruhů souvisejících s cílem práce: trávení volného času, postoj k sociálním sítím, důvod a způsob užívání sociálních sítí, vztahy s přáteli a vrstevníky, vztah s rodiči a pravidla školy ohledně užívání telefonů. Ukázalo se, že využívání telefonů a aktivita na sociálních sítích jsou důležitou součástí života respondentů a tvoří významnou část jejich sociální komunikace. Respondenti reflektovali pozitivní i negativní dopady využívání sociální sítí, nicméně při tendenci podceňovat jejich negativní vliv na ně samotné. Práce také reflektuje a prohlubuje dosavadní poznatky z české a zahraniční odborné literatury ke zkoumanému tématu.This bachelor thesis focuses on how adolescents between the ages of fourteen and sixteen interpret the presence and influence of social networks in their relationships with peers and parents. The theoretical section of the thesis is divided into four thematic units devoted to an overview of the current knowledge of the given topic in the literature. The empirical section consists of a description of the progress and results of the research. The research was conducted in the form of qualitative questioning, using the method of semi structured interviews with ten respondents. The individual interviews were recorded, word for word transcribed and analysed in the qualitative data processing program, REQUAL. Six thematic areas related to the aim of the thesis emerged from the analysis of the interviews: spending leisure time, attitude towards social networks, the motive and the manner of using social networks, relationships with friends and peers, relationship with parents and finally, school rules regarding the use of mobile phones. It turned out that using phones as well as being active on social networks are an important part of the respondents 'lives and constitute a significant part of their social communication. Respondents reflected on the positive and negative effects of using social networks,...
Keywords:
children; physical socialinteractions; primary school; secondary socialisation; social media; social networks; děti; fyzické sociální interakce,základní škola; sekundární socializace; sociální média; sociální sítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187946