Original title:
Vliv Singapurské matematiky na matematickou self-efficacy žáků 1. st ZŠ
Translated title:
The effect of Singapore mathematics on the mathematical self-efficacy of elementary school pupils
Authors:
Šulcová, Pavla ; Jančařík, Antonín (advisor) ; Jirotková, Darina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce částečně navazuje na výzkum Smetáčkové a Vozkové, které vyvinuly český dotazník matematické self-efficacy. Zkoumá žákovskou matematickou self-efficacy, tedy přesvědčení studenta o jeho schopnosti úspěšně pracovat na řešení matematických problémů, v závislosti na pohlaví, ročníku a typu použitých slovních úloh. Dále se věnuje výuce, popisu řešení a žákovských strategií při řešení slovních úloh v podobě dvou typů singapurských úloh - Jaké číslo dává smysl a Na jakou otázku lze odpovědět. Popisuje výuku matematiky v Singapuru, který se v mezinárodním testování opakovaně umisťuje na předních příčkách. Výzkumu trvajícího 5 týdnů se zúčastnilo 53 žáků 4. a 5. ročníku základní školy. Na začátku a na konci výzkumu žáci vyplnili dotazník matematické self-efficacy. V průběhu výzkumu bylo žákům 4. ročníku předloženo 8 úloh singapurského typu Na jakou otázku lze odpovědět a žákům 5. ročníku 10 úloh tradičního typu, nebo singapurského typu Jaké číslo dává smysl. Hypotézy byly ověřeny dvouvýběrovým F-testem. Neprokázal se rozdíl v matematické self- efficacy u chlapců a dívek. Žáci 4. ročníku předchozími třídními učiteli hodnocení jako více matematicky schopní měli vyšší self-efficacy než žáci, které učitelé hodnotili jako méně matematicky schopné. Mezi skupinami v 5. ročníku vytvořenými...This diploma thesis partly follows from the research of Smetáčková and Vozková who developed a Czech mathematical self-efficacy questionnaire. It examines the student's mathematical self-efficacy, i.e. the student's belief about his ability to successfully work on solving mathematical problems, depending on gender, year and the type of word problems used. It is also dedicated to teaching, describing solutions and student strategies for solving word problems in the form of two types of Singaporean problems - What number makes sense and What question can you answer. It describes the mathematics teaching in Singapore, which is repeatedly placed in the top ranks in international testing. 53 pupils in the 4th and 5th year of elementary school participated in the research lasting 5 weeks. The students filled out a mathematical self-efficacy questionnaire at the beginning and end of the research. During the research, the 4th graders were presented with 8 Singapore- type problems What question can you answer, and the 5th graders were presented with 10 traditional-type or Singapore-type problems What number makes sense. Hypotheses were tested with a two-sample F-test. No difference in mathematical self- efficacy was demonstrated for boys and girls. The 4th -grade students rated as more mathematically...
Keywords:
mathematical literacy; self-efficacy; Singapore mathematics; word problems; matematická gramotnost; self-efficacy; Singapurská matematika; slovní úlohy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187677