Original title:
Školy v přírodě v základním vzdělávání v Karlovarském kraji
Translated title:
Schools in nature in primary schools in the Karlovy Vary region
Authors:
Zápotocká, Hana ; Turčová, Ivana (advisor) ; Bačáková, Radka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Školy v přírodě v základním vzdělávání v Karlovarském kraji Cíl: Zjistit obsahovou náplň škol v přírodě na 1. stupni základních škol v Karlovarském kraji. Metody: Bakalářská práce využívá kvantitativního přístupu k výzkumu. Potřebné informace byly získány metodou anketního šetření. Výzkumný soubor tvořilo 20 učitelů ze základních škol v Karlovarském kraji. Výsledky: Základní školy v Karlovarském kraji organizují školy v přírodě, jejichž hlavní cíle jsou utužení třídního kolektivu a větší poznání žáků ve vztahu učitel a žák. Hlavní náplní škol v přírodě jsou výlety, pěší turistika a hry v přírodě. Denní program se skládá z dopolední výuky, odpoledního pobytu v přírodě a různých her, večerní program zahrnuje společenské hry a promítání. Závěr: Školy v přírodě jsou dle zjištěných výsledků oblíbenou součástí vzdělávání žáků v Karlovarském kraji mimo tradiční školní prostředí. U žáků je důležitá emocionální stránka, tedy prožitek a nové zkušenosti. Učitelé se zaměřují na sociální interakci mezi žáky a jejich učiteli. Škola v přírodě tedy představuje efektivní formu vzdělávání, která nabízí žákům možnost rozvoje jejich potenciálu a propojení s přírodou. Klíčová slova: výchova v přírodě, aktivity v přírodě, základní škola, 1. stupeňTitle: Schools in nature in primary education in the Karlovy Vary Region Objectives: To summarize a survey of programme parts of schools in nature at primary schools in the Karlovy Vary region. Methods: The bachelor thesis uses a quantitative approach to research. The necessary information was obtained by the questionnaire survey method. The research sample counted 20 teachers from primary schools in the Karlovy Vary Region. Results: Primary schools in the Karlovy Vary Region organise schools in nature. The main aims are to build a class team and to increase the pupils' understanding of the teacher-pupil relationship. The main activities used in the programme are outdoor trips, hiking and outdoor games. The daily programme consists of a morning lesson, an afternoon spent in nature and various games, while the evening programme includes board games and screenings. Conclusion: According to the results, schools in nature are a popular part of pupils' education in the Karlovy Vary Region outside the traditional school environment. The emotional aspect, i.e. the experience and new experiences, is important for pupils. Teachers focus on social interaction between pupils and their teachers. Therefore, the school in nature is an effective form of education that offers pupils the opportunity to develop...
Keywords:
oudtoor activities; outdoor education; primary education; aktivity v přírodě; výchova v přírodě; základní vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/187959