Název:
Aspekty podpory wellbeingu na základní škole se zaměřením na mimořádně nadané žáky
Překlad názvu:
Aspects of promoting well-being in primary school with focus on exceptionally gifted students
Autoři:
Boučková, Barbora ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kadrnožková, Monika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na wellbeing žáků ve vzdělávání. Konkrétně se jedná o žáky dvou paralelních tříd, kteří navštěvují základní školu se specifickou organizací výuky pro mimořádně nadané žáky. Cílem práce je postihnout subjektivní pocity žáků v souvislosti s aspekty školního prostředí, které byly implementovány za účelem podpory wellbeingu žáků. První část práce zahrnuje teoretická východiska, která shrnují poznatky o problematice wellbeingu. Zaměřuje se na aspekty, které mohou ovlivňovat wellbeing ve vzdělávání s přihlédnutím na výuku mimořádně nadaných žáků. Druhá část práce obsahuje popis a výsledky vlastního výzkumného šetření, které probíhalo ve dvou etapách. V první etapě výzkumného šetření byla použita kvantitativní metoda sběru dat prostřednictvím dotazníku, respondenty byli žáci dvou paralelních tříd na vybrané základní škole. Na základě analýzy výsledků první etapy výzkumného šetření vznikly podklady pro vytvoření otázek pro druhou etapu výzkumného šetření. To probíhalo kvalitativní metodou prostřednictvím rozhovoru s třídními učitelkami žáků. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že některá opatření, která byla zřízena za účelem podpory wellbeingu, žáci využívají s pozitivními pocity (organizační uspořádání kmenové třídy a možnost výběru ze tří nabízených pokrmů k obědu jsou...This thesis focuses on the wellbeing of students in education. Specifically, it concerns pupils of two parallel classes attending a primary school with a specific organization of education for exceptionally gifted pupils. The aim of the paper is to capture the pupil`s subjective feelings in relation to aspects of the school environment that have been implemented to promote pupil`s wellbeing. The first part of the thesis includes a theoretical background that summarizes the knowledge on the issue of wellbeing. It focuses on the aspects that may influence wellbeing in education, taking into account the teaching of exceptionally gifted pupils. The second part of the thesis contains a description and results of the actual research investigation, which was conducted in two stages. The first stage of the research investigation used a quantitative method of data collection through a questionnaire, the respondents were pupils in two parallel classes at a selected primary school. Based on the analysis of the results of the first stage of the research survey, the basis for the questions for the second stage of the research survey was created. This was carried out using a qualitative method through interviews with pupil`s class teachers. The research investigation revealed that some of the measures that were...
Klíčová slova:
nadané dítě; třídní učitel; vzdělávání; wellbeing; žák; classroom teacher; education; gifted child; pupil; Well-being