Název:
Tvorba pracovních listů pro výuku finanční matematiky na ZŠ a SŠ
Překlad názvu:
Creation of worksheets for teaching financial mathematics at lower and upper secondary levels
Autoři:
Dolák, Tomáš ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této diplomové práci se zaměřuji na tvorbu a aplikaci pracovních listů pro výuku finanční matematiky na základních a středních školách. Pracovní listy nejen rozvíjejí znalosti finanční matematiky u žáků, ale také podporují jejich finanční gramotnost. Rov- něž mohou být využity k procvičení dovedností, jako je programování, návrh algoritmů, vyhledávání informací, skupinové diskuse a samostatné řešení problémů. Klíčovým aspektem těchto pracovních listů je jejich struktura, která je inspirována systémem "Cornell Notes", orientovaným na formulaci otázek, psaní poznámek a vytvá- ření vlastních shrnutí. Do listů jsem integroval i systém žákovských sebehodnocení, který umožňuje studentům sledovat dosažení cílů vytyčených jednotlivými pracovními listy. Cílem práce je vytvořit pracovní listy pro výuku a následně tyto pracovní listy ve výuce otestovat. Dále je cílem práce zanalyzovat řešení žáků a navrhnout možné přístupy k jednotlivým úlohám, které budou moci učitelé aplikovat ve svých hodinách. Žáci jednotlivé pracovní listy vyplnili, já jejich řešení zanalyzoval a následně provedl dotazníkové šetření mezi žáky, pro získání doplňujících informací. Toto šetření buď pod- pořilo mé pozorování, nebo je vyvrátilo. Z analýzy řešení a z dotazníkové šetření lze usuzovat, že pracovní listy jsou lépe využitelné...In this thesis, I focus on the creation and application of worksheets for teaching financial mathematics in primary and secondary schools. Not only do these worksheets enhance students' knowledge of financial mathematics, but they also bolster their financial literacy. Furthermore, these tools can be employed to practice a range of skills such as programming, algorithm design, information retrieval, group discussions, and independent problem-solving. A key feature of these worksheets is their structure, which follows the Cornell Notes system. This system emphasizes formulating questions, taking notes, and creating indi- vidual summaries. Additionally, I have incorporated a student-centered self-assessment system into the worksheets, enabling students to track their achievement of the goals set by the worksheets. The main objective of this work is to create worksheets for teaching, and then test these worksheets in the classroom. Another aim is to analyze the students' solutions and propose potential approaches to individual tasks that teachers can implement in their lessons. After the students completed the worksheets, I analyzed their solutions and sub- sequently conducted a questionnaire survey among the pupils to gather further infor- mation. This survey either supported or contradicted my...
Klíčová slova:
finanční gramotnost; finanční matematika; pracovní listy; střední škola; základní škola; financial literacy; financial mathematics; higher secondary level; lower secondary level; worksheets