Název:
Téma Šípkové Růženky zpracované dětmi základní školy
Překlad názvu:
The topic of Sleeping Beauty rendered by elementary school children
Autoři:
NESIBOVÁ, Kateřina Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce je rozdělena na dvě části - část teoretickou a část praktickou, přičemž praktická část práce, koncipovaná coby případová studie, si klade za cíl získat vhled to toho, jak děti různých věkových kategorií zobrazují příběh O Šípkové Růžence, zjistit, jaké charakteristiky má jejich tvorba a postihnout interpretační potenciál tohoto tématu v projektivně-intervenční arteterapii s dětmi. Ve své stěžejní části se tedy práce zabývá dětskými ztvárněními pohádky O Šípkové Růžence, které vytvořily děti z menší základní školy v hodině výtvarné výchovy. Obrázky jsou zkoumány z hlediska vybraných formálních aspektů, zejména je kladen důraz na vyobrazené fáze příběhu a s nimi související postavy. S některými autory obrázků také proběhly krátké rozhovory, které jsou využity coby doplňková metoda sběru dat. Výzkumné části předchází část teoretická, ve které je jedna celá kapitola věnována právě pohádce O Šípkové Růžence - představen je děj nejrozšířenějších variant příběhu, ty jsou také komparovány mezi sebou, a dále se kapitola snaží o rozbor jednotlivých symbolů obsažených v pohádce a o jejich interpretaci. Další kapitola teoretické části práce se věnuje pohádkám obecně, zejména pak jejich významu v životě člověka, potažmo dítěte. Samozřejmě teoretická část práce také ukotvuje důležité pojmy týkající se arteterapie, kterou představuje jako disciplínu specifickým způsobem pracující s výtvarným projevem člověka; a zabývá se specifiky dospívání zejména z pohledu vývojové psychologie a z pohledu současné pediatrie. Ve své poslední části práce také navrhuje možnosti, jak různá dětská ztvárnění pohádky O Šípkové Růžence pedagogicky využít při reálné práci se žáky ZŠ.This bachelor's thesis is divided into two parts - a theoretical part and a practical part. The practical part of the work which is conceived as a case study, aims on gaining an insight into how children of different age groups portray the fairytale story of Sleeping Beauty. The main focus is put on characteristics the children's art pieces have. The work aims to capture the interpretive potential of this topic in projective-interventional art therapy with children. The thesis deals with children's renditions of the fairytale Sleeping Beauty in its core part. The works of art were created by children from a smaller elementary school in art education class. Children's pictures are examined from the point of view of selected formal aspects, the greatest emphasis is placed on the depicted stages of the story and the characters associated with them. Short interviews were also held with some of the authors, and these are used as an additional data collection method. The research part is preceded by a theoretical part, in which one whole chapter is dedicated to the fairy tale Sleeping Beauty - the plot of the most widespread variants of the story is presented and these variants are also compared with one another. This chapter also tries to analyze and interpret the individual symbols contained in the fairy tale. The next chapter of the theoretical part of the thesis is devoted to fairy tales in general, especially to their importance in people's lives, and especially in the children's lives. The theoretical part of the work also anchors important concepts related to art therapy, which is presented as a discipline that works with the artistic expression of a person in a specific way. Morever, the theoretival part also deals with the specifics of adolescence, especially from the point of view of developmental psychology and from the point of view of contemporary pediatrics. In the last part of the thesis, possibilities for pedagogical usage of various children's renditions of the fairy tale Sleeping Beauty in real work with primary school pupils are suggested.
Klíčová slova:
arteterapie; dětství; interpretace; pohádka O Šípkové Růžence; pohádky; specifika dospívání; Šípková Růženka; art therapy; childhood; fairytale Sleeping Beauty; fairytales; interpretation; Sleeping Beauty; specifics of adolescence Citace: NESIBOVÁ, Kateřina. Téma Šípkové Růženky zpracované dětmi základní školy. České Budějovice, 2023. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/67665