Název:
Vzdělanost v zemích EU
Autoři:
Drábková, Natalie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Drábková, N. Vzdělanost v zemích EU. Bakalářská práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2023. Bakalářská práce se zabývá existencí vztahu mezi podílem terciárně vzdělané populace a ekonomickou úrovní země ve vybraných státech EU. V teoretické části je rozebráno především terciární vzdělání a jeho působení na trhu práce, dále studijní neúspěšnost a celoživotní vzdělání a v neposlední řadě také implementace Strategie Evropa 2020 a rozmach Průmyslu 4.0. V analytické části je srovnána vzdělanostní struktura reprezentativních zemí, které byly vybrány na základě shlukové analýzy. V rámci ukazatele podílu vysokoškoláků byly pomocí elementárních chara kteristik popsán vývoj časových řad Lotyšska, Lucemburska, Německa, Španělska a České republiky. Na závěr byla pro Německo a Španělsko provede-na modelace vícerozměrné regrese. Regresní analýza prokázala, že podíl absolventů VŠ ovlivňuje ekonomickou výkonnost v Německu. Naopak ve Španělsku ke korelaci mezi danými veličinami nedošlo. Zároveň byl v této zemi prokázán vliv míry nezaměstnanosti na HDP na obyvatele. V závěru práce je doporučováno politikám, aby motivovali studenty ke studiu STEM oborů, jež mají významný vliv na ekonomickou výkonnost.Drábková, N. Education in EU countries. Bachelor thesis. Brno: Mendel University in Brno, 2023. The bachelor's thesis deals with the existence of a relationship between the share of the tertiary educated population and the economic level of the country in selected EU states. In the theoretical part, tertiary education and its impact on the labour market are discussed, as well as academic failure and lifelong learning, and finally, the implementation of the Europe 2020 Strategy and the expansion of Industry 4.0. In the analytical part, the educational structure of representative countries, which were selected on the basis of cluster analysis, is compared. Within the indicator of the university students, elementary characteristics were used to describe the development of the time series of Latvia, Luxembourg, Germany, Spain and the Czech Republic. Finally, a multiple regression was constructed for Germany and Spain. Regression analysis showed that the share of university graduates affects economic performance in Germany. In the other hand, in Spain was no correlation between the given indicators. At the same time, the influence of the unemployment rate on the GDP per inhabitant was proven in this country. At the end of the thesis, it is recommended to politicians to motivate students to study STEM fields, which have a significant impact on economic performance.
Klíčová slova:
cluster analysis; economic level; ekonomická úroveň; European Union; Evropská unie (EU); multiple regression analysis; shluková analýza; terciární vzdělání; tertiary education; vícerozměrná regresní analýza