Original title:
Problematika vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Translated title:
Issues of education of children from socially disadvantaged backgrounds
Authors:
CHRSTOŠOVÁ, Vlasta Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s názvem Problematika vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí je zaměřena na metody a formy práce včetně alternativních přístupů ve výuce, které pedagogové využívají při vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Dále se v teoretické části zabývá podpůrnými opatřeními, které mají za úkol zmírnit dopad sociálního znevýhodnění těchto dětí při jejich vzdělávání, neboť v něm nebývají úspěšní. Následkem je tak jejich předčasný odchod ze vzdělávacího systému, a to jim posléze přináší problémy jak v profesním, tak i v osobním životě a v konečném důsledku tato skutečnost ovlivňuje společnost, politiku a odráží se i na ekonomice státu. Účelem praktické části bylo na základě kvalitativního výzkumu metodou sběru dat rozhovory/interview s vybranými pedagogy získat přehled o používaných metodách a přístupech ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v běžné prezenční formě výuky a pak v souvislosti s opatřením vztahující se ke koronavirové epidemii v distanční výuce. Dalším z cílů bylo zjistit s jakými problémy se pedagogičtí pracovníci setkávají při začleňování sociálně znevýhodněných dětí do hlavního vzdělávacího proudu tzn. "běžných" základních škol. Na základě zpracovaných rozhovorů pořízených od informantů učících na základních školách dle jejich zkušeností a postřehů, jsou v praktické části uvedeny možnosti vzdělávání, které tyto děti ze sociálně znevýhodněného prostředí mají a současně nastíněno i řešení jejich vzdělávacích nerovností.The bachelor´s thesis entitled The issue of education of children from socially disadvantaged backgrounds is focused on methods and forms of work, including alternative approaches in teaching, which teachers use in the education of children from socially disadvantaged backgrounds. Furthermore, the theoretical part deals with support measures aimed at mitigating the impact of social disadvantage of children in their edukation, because they are not successful in them, which results in their early departure from the education systém, and this eventually brings them problems both in professional life as well as in personal life and ultimately, this fact of life society, politics and, consequently, of the state´s economy. The purpose of the practical part was based on qualitative research, data collection interviews with selected teachers to get an overview of the methods and approaches used in the education of socially disadvantaged students in the current full-time teaching and then in connection with coronavirus epidemic measures in distance learning. Another goal was to find out what problems pedagogical workers face in integrating socially disadvantaged children into the mainstream of education, ie. "Regular" primary schools. Based on interviews conducted by informants teaching in primary schools according to their experience and observations, the practical part presents the educational opportunities that these children from socially disadvantaged backgrounds have and at the same time outlines there is a solution to their educational inequalitie.
Keywords:
cultural disversity; dysfunctional family; inclusion; integration; poverty; Social disadvantage; social environment; social status; strategy; support measure.; Sociální znevýhodnění sociální status sociální prostředí dysfunkční rodina kulturní odlišnost chudoba integrace inkluze strategie podpůrná opatření Citation: CHRSTOŠOVÁ, Vlasta. Problematika vzdělávání dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. České Budějovice, 2022. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/65518