Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Hovořící mrtví: zkoumání hřbitova jako literárního nástroje v Hřbitovní hlíně Máirtína Ó Cadhaina a Lincoln in the Bardo George Saunderse
Original title:
Hovořící mrtví: zkoumání hřbitova jako literárního nástroje v Hřbitovní hlíně Máirtína Ó Cadhaina a Lincoln in the Bardo George Saunderse
Translated title:
The Talking Dead: An Exploration of the Graveyard as a Literary Device in Máirtín Ó Cadhain's Graveyard Clay and George Saunders's Lincoln in the Bardo
Authors:
Rogan, Patrick ; Markus, Radvan (advisor) ; Theinová, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] in Czech Záměrem této diplomové práce je zevrubné porovnání mezi románem Cré na Cille Máirtína Ó Cadhaina a románem Lincoln in the Bardo George Saunderse. Zvláštní důraz je kladen na to, jak Ó Cadhain a Saunders používají literární techniky 'lasů na hřbitově' jako metody vybrazení komunity. První kapitola se zaměřuje na vyobrazení posmrtného života, které je pro oba romány zásadní - Saundersovo fantastické přepracování konceptu barda, které je vlastní tibetskému buddhismu, kontrastuje s metafyzickým a přesto téměř bezbožným posmrtným životem v románu Ó Cadhaina. Druhá kapitola využívá teorii heteroglosie Michaila Bachtina k analýze jazyka používaného postavami v obou románech. Třetí kapitola začíná poskytnutím historického pozadí každého románu (Cré na Cille se odehrává během druhé světové války a Lincoln in the Bardo se odehrává v počátcích americké občanské války) a následně se zabývá tím, jak některé z hlavních postav obou děl zapadají do těchto specifických epoch. Práce poté shrnuje klíčové důvody, proč literární technika 'hlasů na hřbitově' může sloužit jako ideální prostředek k zobrazení komunity v její celistvosti. Závěr práce stručně zkoumá myšlenku encyklopedického příběhu Edwarda Mendelsona a jestli a jak Cré na Cille a Lincoln in the Bardo zapadají do tohoto konceptu.in English The intent of this thesis is a comprehensive comparison between Máirtín Ó Cadhain's novel Cré na Cille and George Saunders's novel Lincoln in the Bardo. A particular emphasis is placed on both Ó Cadhain and Saunders's use of the literary device of 'voices in the graveyard' as a method of depicting an entire community. The first chapter focuses on the afterlives portrayed in each novel - Saunders's fantastical reimagining of the Tibetan Buddhist concept of the bardo is contrasted against Ó Cadhain's metaphysical, yet nearly nonreligious afterlife. The second chapter uses Mikhail Bakhtin's theory of heteroglossia to analyze the language used by the characters in both novels. The third chapter begins by providing historical background on the settings of each novel (Cré na Cille takes place during World War II and Lincoln in the Bardo is set during the early days of the Civil War), before exploring how some of each of the text's major characters fit within those specific epochs. The thesis then summarizes the key reasons that the device of 'voices in the graveyard' can serve as an ideal means of portraying a community in toto. In conclusion, the thesis briefly investigates Edward Mendelson's idea of the encyclopedic narrative and where Cré na Cille and Lincoln in the Bardo fit within this...
Keywords:
Máirtín Ó Cadhain|Cré na Cille|Graveyard Clay|George Saunders|Lincoln in the Bardo|heteroglossia|Second World War|American Civil War; Máirtín Ó Cadhain|Hřbitovní hlína|George Saunders|Lincoln in the Bardo|různořečí|druhá světová válka|americká občanská válka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125071