Original title:
Fenomén vzniku soukromých základních škol - nový trend ve vzdělávání?
Translated title:
Phenomenon of Private Elementary Schools - New Trend in Education?
Authors:
Cabalková, Anna ; Veselý, Arnošt (advisor) ; Pýchová, Silvie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje vzniku soukromých základních škol v České republice. Tento nový fenomén se objevuje v posledních několika letech, a proto prozatím neexistuje detailnější evidence, která by poskytovala informace o tom, jaké školy vznikají a proč tomu tak je. Tato práce si klade za hlavní cíl identifikovat a popsat hlavní typy škol, které se za poslední roky objevily a porozumět jejich fungování. První část se za pomoci vymezení různých pohledů na vzdělání a tvorby jeho nabídky a poptávky snaží nastínit proměnu vzdělávání a roli nových aktérů, kteří do procesu vzdělávání vstupují. Zároveň je nový fenomén podpořen teorií Exit, Voice and Loyalty, která vysvětluje chování iniciátorů a zakladatelů soukromých škol. Práce dále přibližuje různé pohledy autorů a publikací na alternativní a tradiční školství, soukromé, veřejné a neveřejné školy a obtížnost jejich komparace napříč vzdělávacími systémy. V praktické části prostřednictvím sesbíraných dat o školách práce nabízí systematické a objektivní zhodnocení toho, jaké školy u nás vznikají a jak fungují. Zároveň také práce nastiňuje možné důvody, které stojí za vznikem škol a jaké implikace toto může mít pro vzdělávací systém. V neposlední řadě práce poskytuje přehled nových oblastí, kterým by bylo vhodné věnovat další výzkumnou pozornost.This diploma thesis deals with the situation of emerging private elementary schools in the Czech Republic. As this is a new phenomenon, only recognised in the past few years, there is little detailed evidence that would provide the necessary information about these schools; such as what kind of schools are registered and why they were created. This paper aim is to identify and describe the main types of these schools and understand their functions. The first part is to comprehend the shift in education and stress out the influence and role of new actors. This is achieved through providing the different perspectives on education and through description of supply and demand for education. This new phenomenon is also supported by the Theory of Exit, Voice & Loyalty which explains behaviour of private school's initiators and founders. The thesis also examines different authors' and publications' views on alternative and traditional schooling, private, public and non-public schools and the difficulties in comparison across different educational systems. The practical part and its research offers systematic and objective evaluation of the new schools being established and how they work. It also presents possible reasons for the rise in the number of new schools and, what implications this phenomenon can...
Keywords:
Czech Republic; elementary schools; non-public schools; Private schools; supply and demand for education; nabídka a poptávka po vzdělání; neveřejné školy; Soukromé školy; základní školy; Česká republika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94740