Název:
POST-GRAFFITI: PROLÍNÁNÍ MALÍŘSTVÍ A GRAFFITI NEJEN V SOUČASNÉ ČESKÉ MALBĚ
Překlad názvu:
Post-graffiti art: Interweaving of painting and street/graffiti art in contemporary Czech art
Autoři:
DRAŽAN, Richard Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá současným výtvarným fenoménem post-graffiti. Mapuje jeho vývoj a osobnosti a pokouší se obsáhnout, co lze za dílo post-graffiti považovat a určit tak jeho hranice. Jsou zde představeni současní zahraniční a tuzemští umělci, především, ale ne pouze, malíři, tvořící alespoň částečně v tomto stylu a jejich dosavadní dílo. Práce se tak snaží o detailní popis a formální analýzu tohoto fenoménu a zároveň mapuje současnou českou post-graffiti scénu. V textech jsou na základě zkoumání vytyčeny dva základní způsoby přístupu umělců k tvorbě post-graffiti obrazů. Jsou zde také popsány sub-žánry tohoto fenoménu. Práce se snaží artikulovat i motivace, které vedou jedince k přechodu z ilegální malby v městském exteriéru k malbě ateliérové. Jedna kapitola je věnována estetické komparaci abstraktního expresionismu a post-graffiti. V krátké části je zde také zastoupen popis a vývoj české graffiti scény. V druhé části se práce věnuje zejména intepretaci děl českých výtvarníků, která lze v jejich současné tvorbě, či části jejich výtvarné kariéry označit jako post-graffiti. Tato část také obsahuje komparaci vlastností českého a světového post-graffiti. Dále je zde aplikována teoretická argumentace vysokého a nízkého umění na vztah mezi graffiti a post-graffiti. Této problematiky, hierarchizace umění, se práce dotýká v celém jejím průběhu.The thesis deals with a contemporary artistic phenomenon of post-graffiti. It maps its development and main artists, while it attempts to encompass what can be considered a post-graffiti work and thus define its boundaries. Contemporary artists, mainly painters who work at least partially in this style are described. Those artists come not only from Czechia but also from abroad. The work thus primarely attempts to provide a detailed description and formal analysis of this phenomenon, while secondarily it aims to map the contemporary Czech post-graffiti scene. Based on research in the body of work, two main categories of artists' approach to the creation of post-graffiti paintings are outlined. Sub-genres of this phenomenon are also described. This thesis also explores the articulation of motivation that plays a significant role in an individual's transition to studio painting from illegal graffiti painting in the urban exterior. One of the chapters focuses on an aesthetic comparison of abstract expressionism and post-graffiti. A short section also includes a description and development of the Czech graffiti scene. The second part of the thesis is devoted mainly on interpretation of the works of Czech artists that can be categorised as post-graffiti in their contemporary work or in part of their artistic career. This section also includes characteristics comparison of Czech and foreign approaches to the creation of post-graffiti artworks. Furthermore, the theoretical argumentation of high and low art is applied to the relationship between graffiti and post-graffiti. This issue of art hierarchization is reviewed throughout the whole body of this academic work.
Klíčová slova:
Graffiti; Malba; Obraz; Piece; Post-graffiti; Současná malba; Současné umění; Writer; Contemporary art; Contemporary painting; Graffiti; Image; Painting; Piece; Post-graffiti; Writer Citace: DRAŽAN, Richard. POST-GRAFFITI: PROLÍNÁNÍ MALÍŘSTVÍ A GRAFFITI NEJEN V SOUČASNÉ ČESKÉ MALBĚ. České Budějovice, 2023. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/66886