Original title:
Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let)
Translated title:
Usage and Application of Fairy Tale Test in Czech Republic (for the boys from capital city 6-12 years old)
Authors:
Daňová Jurčová, Ivana ; Šírová, Eva (advisor) ; Šturma, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] DAŇOVÁ JURČOVÁ, I. Využití a aplikace Testu pohádek v České republice (pro chlapce z hlavního města ve věku 6-12 let). Praha, 2011. 125 s. Diplomová práce. Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, katedra psychologie. Vedoucí práce: E. Bidlová Práce se zabývá Testem pohádek a jeho uplatněním v České republice. Teoretická část uvádí charakteristiku dětí v předškolním, raném a středním školním věku. Zpracovává význam pohádek pro děti a zaměřuje se na pohádky, které využívá test pohádek. Uvádí do problematiky dětské diagnostiky a podrobněji seznamuje s Testem pohádek. Empirická část se zabývá praktickým užitím Testu pohádek v České republice. Test byl použit u 60 chlapců ve věku 6-12 let z hlavního města. Získaná data byla porovnávána u 6-7letých dětí s jiným krajem a u dětí 8-12 letých s testem CPQ a Dotazníkem stylů výchovy s využitím korelační analýzy. Získaná data ukazují, že Test pohádek je i v České republice dobrým diagnostickým nástrojem s širokým uplatněním. Snad bude brzy standardizován i pro Českou republiku. KLÍČOVÁ SLOVA: předškolní věk, školní věk, pohádky, interpretace pohádek, psychodiagnostika, Test pohádek.in English Usage and Application of Fairy Tale Test in Czech Republic (for the boys from capital city 6-12 years old) This graduate work deals with the Fairy Tale Test and its application in the Czech Republic. The theoretical part presents characteristics of children in preschool, early school and middle school age. This section is concerned with importance of the fairy tales for children and emphasis is especially laid on fairy tales that uses the Fairy Tale Test. It presents the problems with children's diagnosis and introduces the Fairy Tale Test. The empirical part deals with the practical use of the Fairy Tale Test in the Czech Republic. Test was used in 60 boys aged 6-12 years from the capital city. The obtained data of children 6-7 years old was compared with data of another region. The data of 8-12 years old was compared with the CPQ and Questionnaire style education using correlation analysis. The data show that the Fairy Tale test is a good diagnostic tool with broad application also in the Czech Republic. Hopefully it will be soon standardized for the Czech Republic. KEY WORDS: preschool age, school age, fairy tales, interpretation of fairy tales, psychodiagnostics, the Fairy Tale Test.
Keywords:
fairy tales; interpretation of fairy tales; preschool age; psychodiagnostics; school age; the Fairy Tale Test; interpretace pohádek; pohádky; psychodiagnostika; předškolní věk; Test pohádek; školní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46668