Original title:
Pragmatická kompetence studentů japonštiny - mluvní akt odmítání
Translated title:
The pragmatic competency of students of Japanese - speech act of refusal
Authors:
Nováková, Eliška ; Kanasugi, Petra (advisor) ; Tirala, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky) Tato práce se zaměřuje na pragmatickou kompetenci českých studentů japonštiny, konkrétněna řečový akt odmítání. Hlavním cílem práce je zjistit, v jakých ohledech se studenti liší od rodilých mluvčích japonštiny. Dalším cílem je porovnání studentů japonštiny na základě délky pobytu v Japonsku, dosažené úrovně japonštiny a učebnice používané na začátečnické úrovni. V teoretické části je popsána pragmatická kompetence, teorie zdvořilosti, řečový akt odmítání a jeho specifika v japonštině. Praktická část práce se zabývá analýzou odmítnutí získaných z dotazníku kompetence diskurzu (DCT) pomocí sémantických vzorců (semantic formulas). Poté je porovnáváno užívání těchto vzorců u rodilých mluvčí a studentů japonštiny. Zjištěné odlišnosti od rodilých mluvčí jsou dále zkoumány mezi studenty podle pokročilosti v japonštině, délky pobytu v Japonsku a učebnice užívané na začátečnické úrovni. V závěrečné části jsou shrnuty výsledky výzkumu.(in English): This thesis focuses on pragmatic competence of Czech students of Japanese, specifically on the speech act of refusal. The aim is to find out how students differ in comparison to native speakers of Japanese. Another aim is to compare Japanese students based on the length of their stay in Japan, their Japanese proficiency, and the textbook used at the beginner level. The theoretical part describes pragmatic competence, politeness theory, the speech act of refusal and its specifics in Japanese. The practical part focuses at the analysis of refusals from the Discourse Completion Task (DCT) using semantic formulas. Usage of these formulas by native speakers and student are then compared. Found differences from the native speakers are further examined among students according to Japanese proficiency, length of their stay in Japan and textbook used at the begginer level. Finally, the results are summarized.
Keywords:
Japanese|second language acquisition|pragmatic competence|speech act of refusal; japonština|osvojování druhého jazyka|pragmatická kompetence|řečový akt odmítání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/122900