Original title:
Cirkadiánní rytmy v životě člověka - zpracování tématu s využitím prvků metody převrácené třídy
Translated title:
Circadian rhythms in human life - elaboration of the topic with elements of the flipped classroom teaching method
Authors:
Křivohlavá, Tereza ; Mourek, Jan (advisor) ; Manková, Denisa (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá alternativní metodou výuky s názvem převrácená třída, která byla v praktické části aplikována na tématu biologie cirkadiánních rytmů. Při metodě převrácené třídy dochází k přehození fází výuky. Pro žáky je vytvořen studijní materiál, který je jim předložen před danou hodinou na domácí studium. Ve vlastním vyučování poté zbývá více času na vysvětlení nejasností či upevňování látky, což je hlavní výhodou převrácené třídy. Cirkadiánní rytmy jsou biorytmy opakující se přibližně s periodou 24 hodin. Cirkadiánní systém je řízen centrálními cirkadiánními hodinami v suprachiasmatických jádrech hypotalamu. Tyto cirkadiánní hodiny se synchronizují environmentálními stimuly, převážně světlem. V případě nepravidelného umělého osvětlování se cirkadiánní hodiny organismu desynchronizují a může dojít k poruchám nálady, kognitivního výkonu či fyzického zdraví. V rámci praktické části bylo vytvořeno video, které má studentům přibližovat téma cirkadiánních rytmů. Dále byly vytvořeny úkoly s pracovními listy do výuky, které procvičují a prohlubují znalosti studentů o biologických rytmech a také návrh celého výukového celku s prvky metody převrácené třídy. Vše bylo otestováno na 4 skupinách studentů Gymnázia Evolution. Ve výsledcích se potvrdila efektivita výukového celku, studenti nabyli znalostí o...The thesis deals with an alternative teaching method called the flipped classroom, which was applied in the practical part to the topic of the biology of circadian rhythms. In the flipped classroom method, the phases of teaching are switched. Study material is created for the students and presented to them for home study before the class. In the actual teaching, there is then more time for clarifying ambiguities or consolidating material, which is the main advantage of the flipped classroom. Circadian rhythms are biorhythms repeating with a period of approximately 24 hours. The circadian system is controlled by the central circadian clock in the suprachiasmatic nuclei of the hypothalamus. These circadian clocks are synchronized by environmental stimuli, predominantly light. In the case of irregular artificial lighting, the body's circadian clock desynchronizes and disturbances in mood, cognitive performance, or physical health can occur. In the frame of the practical part of the thesis, a video was created to introduce students to the topic of circadian rhythms. In addition, worksheet assignments were created to practice and deepen students' knowledge of biological rhythms, as well as the design of an entire teaching unit with flipped classroom elements. Everything was tested on 4 groups of the...
Keywords:
circadian rhytms; desynchronization by light; flipped classroom; frontal teaching; ipRGC; mutual learning; SCN; synchronization by light; teaching method; cirkadiánní rytmy; frontální výuka; ipRGC; převrácená třída; SCN; světelná desynchronizace; světelná synchronizace; vyučovací metoda; vzájemné učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/184719