Original title:
Vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na běžných základních školách v Praze
Translated title:
Education of children with mild intellectual disability in ordinary elementary schools in Prague
Authors:
Hübschová, Václava ; Komárková, Tereza (advisor) ; Valášková Vincejová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků s lehkým mentálním postižením v běžných základních školách. Teoretická část popisuje problematiku tohoto postižení, možnosti vzdělávání žáků, představuje podpůrná opatření, která jsou při vzdělávání v běžných třídách poskytována. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumu uskutečněného pomocí dotazníkového šetření v základních školách v Praze. Výsledkem jsou názory a pohled učitelů na vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením v hlavním vzdělávacím proudu, a to díky osobní praktické zkušenosti, kterou s těmito žáky v této formě vzdělávání získali.The bachelor's thesis deals with education of children with mild intellectual disability in ordinary elementary schools. The theoretical part of the thesis describes the issue of this disability, options of education for the pupils and presents support measures which are provided during lessons in ordinary classrooms. The practical part is dedicated to quantitative research done by survey which was filled by elementary school teachers in Prague. The opinions and perspectives of teachers are the outcome of the survey, as the teachers have personal experience with educating pupils with mild intellectual disability through the general education system.
Keywords:
mild intellectual disability|education|elementary school|pupils with special educational needs|support measures; lehké mentální postižení|vzdělávání|základní škola|žáci se speciálními vzdělávacími potřebami|podpůrná opatření
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186647