Original title:
Možnosti a meze využití ICT technologií ve vzdělávání
Translated title:
Possibilities and limits of using ICT technologies in education
Authors:
Jankovský, Michal ; Valášková Vincejová, Eva (advisor) ; Strouhal, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na možnosti a meze využívání ICT technologií ve vzdělávání v souvislosti s přístupem a používáním digitálních technologií vyučujícími a jejich využitím v určitých oblastech vzdělávání. Obsahuje základní teoretické poznatky z oblasti technologií v procesu vzdělávání a jejich proměn do současné doby. Dále je zaměřena na digitální formy výuky, kompetence vyučujících, či vybrané oblasti vzdělávání v rámci komunikace, gamifikace, hodnocení a zpětné vazby s využitím digitálních technologií. Výzkumná část prezentuje výsledky zjištěných dat od vyučujících a konkretizuje využívání moderních technologií ve výuce a k přípravě na výuku nebo také zkoumá rozsah digitálních kompetencí vyučujících. Písemná práce podává obraz z určitého úhlu pohledu směrem k digitálním technologiím ve vzdělávání se zaměřením na vyučující a jejich podstatnou úlohu ve vzdělávacím procesu. Klíčová slova: ICT, moderní technologie, online vzdělávání, e-learning, technologické nástroje, gamifikaceThe bachelor thesis focuses on the possibilities and limits of the use of ICT technologies in education in relation to the access and use of digital technologies by teachers and their use in certain areas of education. It includes basic theoretical knowledge of technology in the educational process and its transformations to the present time. It also focuses on digital forms of teaching, teacher's competences, or selected areas of education within communication, gamification, assessment and feedback using digital technologies. The research section presents the results of the data collected from teachers and concretises the use of modern technologies in teaching and to prepare for lessons or also explores the extent of teacher's digital competences. The written work presents a picture from a particular point of view towards digital technologies in education with a focus on the teacher and their essential role in the educational process. Keywords: ICT, modern technology, online education, e-learning, technological tools, gamification
Keywords:
ICT|modern technology|online education|e-learning|technological tools|gamification; ICT|moderní technologie|online vzdělávání|e-learning|technologické nástroje|gamifikace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186732