Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Náboženství a spiritualita v románech A Girl is a Half-Formed Thing Eimear McBrideové a Beautiful World, Where Are you Sally Rooneyové
Original title:
Náboženství a spiritualita v románech A Girl is a Half-Formed Thing Eimear McBrideové a Beautiful World, Where Are you Sally Rooneyové
Translated title:
Religion and Spirituality in Eimear McBride's A Girl is a Half-Formed Thing and Sally Rooney's Beautiful World, Where Are you
Authors:
Málková, Daniela ; Theinová, Daniela (advisor) ; Wallace, Clare (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] Thesis Abstract Although Eimear McBride and Sally Rooney seem to have little in common in terms of their writing style and themes, they share a critical outlook on the influence that Catholic Church has had on generations of Irish people. Religion is not a prevalent theme in their work, but their characters are to an extent influenced by the legacy of Irish Catholicism and while McBride has a negative approach to her main character's faith, Rooney engages in debate whether Catholic faith is feasible in the twenty-first century or not. They both have an original approach to storytelling and language use and in many respects break traditional novelistic conventions. This thesis examines how McBride and Rooney combine religion with politics (and psychology) in their writings, how Ireland's religious history influences them, and how the formal elements of their prose work in harmony with their narrative strategies. The second chapter focuses on McBride and her exceptional use of the stream of consciousness. While she was not even close to being the first to use it, McBride made fragmented nature of this narrative technique her own. The degree to which the expression becomes chaotic and syntax distorted, alternates between various parts of the text, which highlight how the main character, Girl, who remains...práce Ačkoli Eimear McBride a Sally Rooney zdánlivě nemají jako autorky co do stylu a témat svých prací mnoho společného, spojuje je jejich irský původ a kritický pohled na způsob, jímž katolická církev životy mnoha generací tamních obyvatel. Náboženství není převládajícím tématem jejich děl, ale jejich postavy jsou do jisté míry ovlivněny odkazem irského katolicismu. Zatímco McBride se k víře své hlavní postavy staví negativně, Rooney se zapojuje do debaty o tom, zda je katolická víra v 21. století ještě praktikovatelná, či nikoli. Obě si osvojily výjimečný přístup k vyprávění a způsobem, jímž užívají jazyk, porušují tradiční románové konvence. Tato práce zkoumá, jak ve svých dílech tematizují náboženství a politiku, jak je ovlivňuje náboženská historie Irska a jak formální prvky jejich próz fungují v souladu s jejich vypravěčskými strategiemi. Druhá kapitola se zaměřuje na McBride a její výjimečné využití proudu vědomí. Ačkoli McBride nebyla ani zdaleka první, kdo jej používal, přijala fragmentární povahu této vyprávěcí techniky za vlastní. Díky proměnlivé formě, v níž pasáže s narušenou syntaktickou strukturou střídají jasnější části textu, vidíme, jak je hlavní postava - Dívka, která zůstává celou dobu příběhu bezejmenná - zraněná. McBride nabídla jedinečný vhled do traumatizované mysli své...
Keywords:
Sally Rooney|Eimear McBride|náboženství a spiritualita|náboženství v irské literatuře|současná irská próza|irská ženská próza; Sally Rooney|Eimear McBride|religion and spirituality|religion in Irish literature|contemporary Irish prose|Irish women's fiction
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186699