Original title:
Obrazy holokaustu v současné literatuře pro děti
Translated title:
Reflections of holocaust in contemporary children's literature
Authors:
Kupcová, Markéta ; Činátl, Kamil (advisor) ; Fapšo, Marek (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá obrazem holokaustu v současné české literatuře pro děti coby souborem reprezentací české paměti holokaustu uzpůsobených specificky dětskému publiku. V první kapitole práce představuje svá metodologická východiska z oblasti paměťových studií a literární vědy. Zejména se jedná o koncept vůle k paměti Gila Eyala, jejíž čtyři rozměry - příkaz pamatovat si, mnemonická substance, mnemonická operace a funkce paměti - inspirovaly zaměření následujících čtyř kapitol. Druhá kapitola na základě rozhovorů a autorských webů představuje osobnosti, cíle a motivace těch, kteří realizují příkaz pamatovat si. Kromě autorů*ek jednotlivých děl sleduje rovněž práci příslušných ilustrátorů*ek. Zároveň identifikuje dva mechanismy, jež ovlivňují šíři recepce vzniklých reprezentací holokaustu Třetí kapitola přibližuje v návaznosti na Eyalův koncept tu obsahovou stránku děl s tematikou holokaustu pro děti, která se týká předmětné reality - historických osobnostní a událostí. Kromě toho identifikuje v korpusu děl některé ustálené motivy a témata. Čtvrtá kapitola zkoumá způsoby nakládání s prvně vybranými obsahy s ohledem na přítomnost faktoru implicitního dětského čtenáře*ky. Pozornost se upírá ke čtyřem různým prostředkům zpřístupnění látky dětskému publiku - médiu, autorově*čině práci s prameny a...The bachelor thesis focuses on the reflections of holocaust in contemporary Czech literature for children as a set of representations of the Czech Holocaust memory adapted specifically for a child audience. In the first chapter the thesis presents its methodological background within the field of memory studies and literary science. In particular, Gil Eyal's concept of the will to memory, whose four dimensions - the command to remember, mnemonic substance, mnemonic operations, and the function of memory - inspired the selection of chapter contents. Drawing on interviews and the authors' websites, the second chapter presents the personalities, goals, and motivations of those who implement the command to remember. In addition to the author of each work, it also traces the work of the participating illustrator. It also identifies the two significant mechanisms that influence the width of the reception of the emerging representations of the Holocaust. The third chapter introduces, following Eyal's concept, the content of works on the Holocaust for children, which relates to the reality of the subject matter - historical personalities and events. In addition, it identifies some established motifs and themes in the corpus of works. The fourth chapter examines the methods of handling the previously...
Keywords:
holocaust|children's literature|history education|historical fiction|memory studies|cultural trauma; holokaust|literatura pro děti|historické vzdělávání|historická fikce|paměťová studia|kulturní trauma
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/186717